انگور

انگور

انگور , خواص انگور , فواید انگور , مضرات انگور , اگور در بارداری , انگور در شیردهی , انگور برای سرماخوردگی , انگور برای سرماخوردگی مضر است , انگور و لاغری , انگور و دیابت , انگور برای فشار خون , انگور برای سگ , انگور برای زن باردار , انگور برای نوزادان , انگور برای پوست صورت

انگور , خواص انگور , انگور برای سرماخوردگی , انگور و لاغری , انگور و دیابت , انگور برای فشار خون

در این مطلب از سایت جسارت به خواص انواع انگور در بارداری در شیردهی برای سرماخوردگی لاغری دیابت می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.انگور میوه تابستانی و خوشمزه و پرطرفداری است.انواع و شکلهای مختلف آن در فصل تابستان و پاییز در دسترس عموم مردم قرار دارد. این میوه یکی از منحصر به فرد ترین میوه هایی است که در رنگ های گوناگون و سایزهای مختلف است.این میوه یک میوه بهشتی است و خواص بسیار زیادی دارد.بهتر است بدانید که دانه های سبز یا قرمز آن خاصیت های جادویی دارند و در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیرگذارند. این میوه به جنگ بیماری های قلبی می رود و ضمن افزایش انعطاف و سلامت ماهیچه های قلب، به کاهش کلسترول و فشار خون هم کمک می کندو موثر است.

انگور برای سرماخوردگی

واقعیت این است که انگورها در مورد حفظ سلامتی قلب زنان بهتر از مردان عمل می کند و به همین دلیل مصرف آن به طور ویژه برای زنان توصیه میگردد.انگورها از آن دسته میوه هایی است که مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدانت در خود گنجانده و یک ضد سرطان قوی به حساب می آید. گفتنی است دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که انگورها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند و این واقعا عالی است.درخت آن را “تاک” یا “مو” نیز می نامند.علاوه بر این یک خبر خوش دیگر هم برای طرفداران این میوه وجود دارد و آن خاصیت ضد پیری این میوه است که پس از تحقیقات متعدد اثبات شده است.این میوه از پیر شدن سلول ها جلوگیری می نماید.قابل ذکر است که که آب آن هم به اندازه خود آن و حتی بیشتر از آن برای سلامتی بدن مفید است و دکترها علاوه بر نوشیدن آب این میوه، خوردن میوه آن را هم توصیه می کنند.بهتر است بدانید در میوه ها ترکیب هایی به نام فیتوکمیکال وجود دارد. این ترکیب ها جزو سیستم ایمنی گیاه به حساب می آید. سیستم ایمنی، گیاه را که در معرض آفات، قارچ ها و انگل ها قرار دارداز دسترس آفات حفظ کرده و مولد عطر، طعم و رنگ گیاهان است. دیده شده انگورهایی که رنگ بنفش و قرمز دارند حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین هستند.این ماده در تمشک هم وجود دارد که وقتی وارد بدن می شود، می تواند از بروز مشکلات بسیاری نظیر ناراحتی های قلبی عروقی، گرفتگی عروق، لخته شدن خون و در نهایت حتی دیابت پیشگیری نماید و موثر باشد.به همین دلیل است که می توان از خواص منحصر به فرد انگور رنگی نسبت به انگورهای زرد به وجود آنتوسیانین اشاره نمود.جالب است بدانید هر چه رنگ این میوه پررنگ تر باشد، غلظت فیتوکمیکال ها در آن بیشتر بوده و انگورهای حاوی هسته نیز اگر هسته آنها خورده شود؛ خود هسته می تواند حرکات روده را به ویژه در افرادی که مشکل یبوست دارند، کنترل کند.البته این افراد باید مایعات فراوانی هم مصرف کنند. وقتی این ماده خورده می شود، ضدالتهاب بوده و به ویژه در افرادی که دچار تصلب شرایین هستند و مشکلات التهابی دارند سبب بهبود حالت این افراد می گردد.خاصیت دیگری که این میوه دارد این است که اجازه نمی دهد پلاکت ها در خون به هم بچسبند و از گرفتگی عروق پیشگیری می کند. ضدسرطان بوده و خاصیت ضدپیری هم دارد و سلول ها را از گزند رادیکال های آزاد که عامل پیر شدن سلول ها هستند، محافظت می نمایند.در ضمن نگهبان سیستم قلب و عروق بوده و از لخته شدن خون در عروق قلب پیشگیری کرده و در عین حال خاصیت فیتواستروژنی هم دارد یعنی آنتی اکسیدانی است که نه تنها خواص ضدسرطانی دارد بلکه تا حدی حالت استروژنی ضعیفی هم ایجاد می کند. در کل می توان گفت مصرف انگورهای رنگین تر می تواند برای بدن مفیدتر باشد و به عبارت ساده تر تمام میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ نارنجی، قرمز یا بنفش هستند، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدپیری بیشتری داشته و مفیدند. و قابل توجه است که این میوه خون را تصفیه می کند‍ وقتی ما دارویی مصرف می کنیم یا مواد سمی وارد بدنمان می شود در کبد یکسری آنزیم ها یا ترکیباتی وجود دارد که این مواد سمی را از خون پاک می سازد. قابل توجه است که خوردن آن از هر نوعی به دلیل فیتوکمیکال هایی که دارد باعث می شود آنزیم هایی که در کبد نقش سم زدایی دارند، بیشتر تولید شده و اصطلاحا سبب تصفیه خون و سم زدایی از آن شود. انار و تمشک هم همانند انگور همین خاصیت را دارند.

انگور , خواص انگور , انگور برای سرماخوردگی , انگور و لاغری , انگور و دیابت , انگور برای فشار خون

خواص انگور

1. یکی از خواص مهم این میوه، تصفیه خون و خون ساز بودن آن است، البته این خاصیت در انگور قرمز بیشتر از انگور سبز است. لذا چنانچه از کم خونی رنج می برید، خوردن انگور قرمز یا یاقوتی به شما توصیه می گردد.

2. افرادی که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند، می توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور بخورند تا چاقتر شوند.جالب است بدانید این میوه هم لاغر کننده است و هم چاق کننده، به این صورت که اگر آن را را از صبح تا ظهر، به تنهایی میل کنید لاغر کننده و اگر آن را همراه با غذا بخورید چاق کننده است.

3. انگور و آب آن برای کسانی که در اثر یک بیماری طولانی ضعیف شده اند، بسیار مفید است. افرادی که در دوره نقاهت بیماری به سر می برند و یا ضعف عمومی دارند، سعی کنند از انگور، هویج، سیب و هلو به مقدار زیاد استفاده کنند. البته بهتر آن است که این میوه ها را با هم در آب میوه گیری بریزند و آب میوه مخلوط را در طول روز جرعه جرعه بنوشند.

4. این میوه برای سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.

5. این میوه غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به اوره خون بالا و اسیدزاست.

6. بهتر است بدانید آب این میوه تازه برای بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرارآور است. حتی در این مورد بهتر است به جای شیر به بیمار، آب انگور تازه داده شود.

7. به دلیل مغذی و مقوی بودن این میوه، برخی از پزشکان معتقدند که آب آن تازه نوعی شیر با منبع گیاهی است که مواد غذایی آن به مراتب بیشتر ار شیر حیوانی می باشد.

8. مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است، زیرا آب این میوه عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می کند. کبد را تقویت می کند و به فعالیت سالم آن یاری می رسانند.

9. این میوه موجب افزایش اشتها میگردد.

10. این میوه، سموم بدن را دفع می کند و یبوست را برطرف می نماید.

11. اگر آب آن را بر پوست بمالید، چین و چروک آن را برطرف می کند و پوست صاف و با طراوت را به شما هدیه می دهد.

11. این میوه برای کسانی که مبتلا به ورم مفاصل، روماتیسم، نقرس و سنگ کلیه می باشند، مفید می باشد.

12. این میوه برای کسانی که دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت (ورم چرکی کلیه ها) شده اند موثراست

13. آب انگور تازه شیر زنان را زیاد می کندو برای زنان شیرده مفید است.

14. این میوه در زدودن غم و اندوه و بی تابی شدید، بسیار موثر است.

انگور , خواص انگور , انگور برای سرماخوردگی , انگور و لاغری , انگور و دیابت , انگور برای فشار خون

انگور برای لاغری

15. این میوه عاملی مهم برای بازگشت نیروی عضلانی است.

16. این میوه یک غذای خوب برای سلسله اعصاب می باشد و فشار عصبی را تسکین می دهد.

17. این میوه تازه برای بهبود بیماری های قلبی بسیار سودمند می باشد.

18.جالب است بدانید این میوه قند خون را نیز تنظیم می کند. در اثر ورود قند انگور به خون، نیرویی به وجود می آید که ماهیچه ها به وسیله آن کار می کنند.

19. این میوه باعث پاک سازی معده و روده از مواد زائد و مضر می شود.

20. این میوه دو برابر گوشت در بدن انرژی تولید می کند، ولی بر خلاف گوشت اوره خون را افزایش نمی دهد.

21. طبق تحقیقات علمی جدید، این میوه بسیاری از میکروب های بیماری زای داخل بدن را نیز از بین می برد.

خواص انگور قرمز را بشناسید.

انگور قرمز از تصلب شرایین و انسداد رگ ها پیشگیری می کند.به گفته پژوهشگران “غلیظ بودن خون، اکسیداسیون سریع کلسترول، سفت و سخت شدن رگ ها دلایل اصلی بروز بیماری های قلبی و تصلب شرایین است.” این پژوهشگران دریافته اند که با خوردن انگور قرمز، اکسیداسیون کلسترول، کاهش می یابد و رگ های خونی منبسط می شوند و خون با سرعت بیشتری در بدن جریان می یابد. علاوه بر این، خوردن انگور قرمز موجب بهبود عملکرد قلب می شود.انگور قرمز منبع سرشاری از آنتی اکسیدان موسوم به “کوئرنستین” است. پوست این میوه دارای ماده سفید “رزوراتول” است که از تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت های خون جلوگیری می کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ ها می شود.

سوال اغلب دیابتی ها چیست؟

برخی افراد می گویند قند این میوه می تواند سبب چاقی یا افزایش قندخون شود. اما این تفکر اشتباهی است، فرد مبتلا به دیابت با توجه به کالری ای که برای او تجویز شده و گفته شده که مثلا در روز می تواند 3 واحد میوه مصرف کند، می تواند یک واحد آن را انگور انتخاب کند و سایر واحدها را از دیگر میوه ها بهره بگیرد تا نوسان قندخون کمتر باشد. این موضوع هم که گفته می شود انگور چاق کننده است درست نیست. قند انگور هم مانند سایر میوه ها است و می تواند مانند یکی از واحدهای میوه در طول روز مصرف شود. قند موجود در انگور به ویژه بهتر است بدانید انگور خشک یا کشمش می تواند از کاهش شدید قندخون و نوسان های آن پیشگیری کرده و دقت و تمرکز را به ویژه در دانش آموزان در فصل امتحان افزایش دهد.

موارد احتیاط مصرف انگور

1. توجه داشته باشید مصرف زیاد انگوراین میوه باعث دل پیچه و اسهال می شود، بنابراین در خوردن آن افراط نکنید.

2. مصرف مداوم آب این میوه باعث ایجاد سنگ کلیه و رسوبات در دستگاه ادراری می شود.

3. خوردن انگور ترش و نارس، باعث بروز اختلال در معده می شود.

4. هسته این میوه، سرد و خشک است و در معده های ضعیف ایجاد نفخ می کند.

5. افراط در خوردن این میوه برای کبد و معده مضر است و حتی ممکن است به انسداد روده و معده ختم شود.

6. خوردن آب سرد بلافاصله پس از خوردن این میوه، برای معده زیان آور می باشد.

انگور , خواص انگور , انگور برای سرماخوردگی , انگور و لاغری , انگور و دیابت , انگور برای فشار خون

انگور برای دیابت

آیا آب انگور جایگزین مناسبی برای انگور است؟

آب میوه های صنعتی موجود در بازار هیچ کدام از میوه های طبیعی تهیه نشده اند. شربت انگور یا آبمیوه های صنعتی حاوی اسانس بوده و به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای انگور نیست. حتی اگر آب انگور در منزل تهیه شود چون هسته و پوسته آن جدا می شود عملا قابل مقایسه با انگور کامل نیست.

بهترین شیوه شستن انگورهای ریز بنفش چگونه است ؟

برای شستن انگور، توت و توت فرنگی بهتر است میوه را نیم ساعت در آب خیسانده و بعد بشویید. شاید این سوال مطرح شود که خیس کردن میوه سبب می شود ویتامین C آن از بین برود. واقعیت امر آن است که این موضوع آنقدر نیست که سبب خارج شدن کامل ویتامین C شود.از این میوه خوشمزه نوش جان کنید.

زنبورداران در فصول بی‌گلی منطقه‌شان با دادن شربت آب شکر یا شیره انگور یا شیره خرما به زنبورهایشان، عسل تولید می‌کنند.

در واقع  سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می شود

کشمش، میوه‌ی رسیده و خشک انگور می باشد که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال پیدا می شود.

اگر با مصرف غذای خاصی احساس می‌کنید که مشکل تنگی نفس تشدید می‌گردد، باید آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه از غذاهایی هستند که ایجاد حساسیت می‌کنند.

انگور مانع تولید استروژن می ‏شود

نتایج پژوهشی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسیده است نشان می دهد که جذب آنتی اکسیدان زیاد حتی برای افرادی که دچار سکته ی مغزی شده اند بسیار مفید است. چون باعث بهبود عملکرد مغز و احیای سلول های عصبی می شوند. توصیه می کنیم برای جذب آنتی اکسیدان بیشتر مصرف آلو خشک، انگورها، آلو، مرکبات به خصوص پرتقال، گیلاس و آلبالو، کلم ها، اسفناج، بروکلی، فلفل دلمه ای، چغندر و پیاز را در الویت قرار دهید.

برای مقابله با اسید اوریک خون میوه و سبزیجات مفیدند. برای همین لازم است که میوه و سبزیجات زیاد و متنوعی در طول روز مصرف کنید. توصیه می‌کنیم مصرف گیلاس، توت فرنگی، انگور، کرفس، چغندر، آرتیشو، لوبیا سبز، سیب زمینی، سبزیجات برگ سبز و جعفری را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. توصیه می‌کنیم همچنین ویتامین C و مواد غذایی سرشار از فیبر را دریابید. باید بدانید که فیبرها به دفع اوره کمک زیادی می‌کنند. برای مقابله با نقرس باید مایعات زیادی بنوشید.توصیه می‌کنیم آب، آب سبزیجات تازه و آب مرکبات را در الویت قرار دهید. لازم است که روزانه دو لیتر از این مایعات را میل کنید.

اگر با مصرف غذای خاصی احساس می‌کنید که مشکل تنگی نفس تشدید می‌گرددباید آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه از غذاهایی هستند که ایجاد حساسیت می‌کنند.

کسانیکه به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، بهتر است بهتر است برای جلوگیری از سکته قلبی این خوراکی‌ها را مصرف کنند: سیب زمینی شیرین (نوعی سیب زمینی که مغز آن نارنجی رنگ است)، شربت نارنج، سبزیجات برگ‌دار سبز، انواع هویج، کلم و سبزیجات (در صورت پخت با حرارت ملایم و مدت کوتاه پخته شود)، کدو تنبل کنسرو شده یا پخته شده، مرغ یا بوقلمون بدون چربی، ماکارونی و سس گوجه کم چرب، سیر و پیاز، پیتزای مرغ، پسته، گردو ، بادام، روغن زیتون ، شیر بدون چربی، پرتقال همراه با قسمت های سفید رنگ داخل آن، انگور سیاه یا انگور قرمز، میوه های خشک به خصوص زرد آلو خشکه، خرما و آلو خشکه، طالبی، غذا های حاوی نخود و لوبیا، گل کلم.در مقابل نیز از صرف کردن این نوع غذاها باید پرهیز کرد:چربی‌های مضر مثل چربی گوشت و چربی‌های بالای حیوانی، گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌کردنی، بستنی، شیرینی، نمک(درصورتیکه فشار خون بالا دارید)، چیپس و مواردی از این قبیل.

بیشتر بخوانید : سیبتوت فرنگیموزآناناسگلابی

قرص راکوتان

قرص راکوتان

قرص راکوتان ,قرص راکوتان و پریود,قرص راکوتان نی نی سایت,قرص راکوتان چیست؟,قرص راکوتان برای جوش,قرص راکوتان و عوارض آن,قرص راکوتان و بارداری

قرص راکوتان

توضیحاتی در مورد قرص راکوتان

خیلی از کسانیکه جوش دارند و داشتند وبه پزشک متخصص پوست حداقل دو بار برای درمان جوش مراجعه کردند لااقل با نام این قرص اشنا هستند ، والبته بعضی یا بسیاری از مراجعین در مورد استفاده این قرص ترس و هراس دارند ونگران عوارض هستند وعلت این ترس به چند دلیل است اول اینکه گاها که مراجعین با نسخه پزشک به داروخانه مراجعه میکنند مسئول داروخانه شخص را میترساند که مثلا چرا دکتر شما این قرص را تجویز کرده ؟ این قرص عوارض زیادی دارد . امروزه بانوان برای زیبایی بیشتر به فکر رسیدگی به پوست و مو و چهره و اندام خود هستند که پوست صورت یکی از اعضای مهم بدن است که درصورت صاف و بی نقص بودن اعتماد بنفس را در شخص و بخصوص بانوان بالا می برد. اما در بعضی افراد وجود جوش در صورت زیبایی چهره کمتر می کند. درمان جوش به یکی از معضلات تبدیل شده است. یکی از راه های درمان جوش صورت قرص می باشد. که قرص راکوتان برای درمان جوش صورت استفاده می شود.

مصرف قرص راکوتان

راکوتان به شکل کپسول های ژلاتینی خوراکی ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی موجود است. و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته است: روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین, گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراورده‌شده, تیتانیوم دی اکسید و…

موارد مصرف قرص راکوتان

معمولآ این دارو در جوش های نوع شدید(جوش های چرکی و بزرگ) و در مواردی تجویز می‌شود که داروهای معمول آکنه (مانند بنزوییل پروکساید) مؤثر واقع نشده اند.اما در موارد معمولی نیز قابل استفاده است.

تاثیر قرص راکوتان در بدن

این دارو از طریق کاهش چربی پوست (وادار کردن غده های چربی پوست به کم کردن تولید چربی) باعث کم شدن آکنه در پوست می شود / این دارو عوارضی دارد. لذا نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کرد.داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.

عوارض جانبی قرص راکوتان

عوارض چشمی شامل خشکی چشم، کدورت قرنیه و کاهش دید شب که معمولاً با قطع دارو بهبود می یابد، خشکی لب که مهمترین عارضه آن است و با استفاده از کرم های چرب کننده رفع می شود، خشکی دهان و بینی که می توان از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد از مهمترین عوارض راکوتان است. روآکوتان می تواند منجر به بروز افسردگی، سایکوز و به صورت نادر تفکر خودکشی یا مبادرت به خودکشی شود. مکانیسم این وقایع هنوز شناخته نشده است. چنانچه این علایم، حین روآکوتان تراپی آشکار شوند، تنها قطع دارو کافی نیست و باید ارزیابی بیشتری صورت گیرد.

تاثیر قرص راکوتان در پوست

در هفته‌های آغازی درمان احتمالآ جوش های شما شدیدتر می‌شود. این به خاطر آنست که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و با تولید چربی بیشتر سعی در تعدیل شرایط دارد که افزایش ترشح چربی منجر به تولید جوش های بیشتر می‌گردد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان دهندۀ آنست که دارو مؤثر واقع شده است. پس از این (حدودآ از هفتۀ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت آوری کاهش می‌یابدو این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند

نکاتی در مورد مصرف قرص راکوتان

* اگر در طول درمان حامله شدید، فورآ دارو را قطع نموده و پزشک خود را در جریان قرار دهید.توصیۀ من اینست که در طول در از داروهای پیشگیری کننده استفاده کنید. * در طول درمان همواره با جلسه‌های منظم پزشک را از حال خود مطلع کنید.همچنین سطح کلسترول خون نیز باید بطور ماهیانه آزمایش شود. * بدون مشورت پزشک دارو را قطع نکنید و میزان مصرف را نیز تغییر ندهید. * دارو را در موارد مشابه مصرف نکنید و مصرف آنرا به دیگران توصیه نکنید. * بدون مشورت پزشک هم‌زمان از داروهای دیگر استفاده نکنید. * در طول دورۀ درمان و یک ماه پس از آن از اهدای خون اجتناب کنید. * تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.در طول درمان حساسیت پوست شما نسبت به آفتاب افزایش می‌یابد. * از کیسه کشیدن پوست اجتناب کنید؛ زیرا به علت حساس شدن پوست احتمال ایجاد گودال (scar) روی پوست افزایش می‌یابد. * از مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید؛زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد. عوارض قرص های ضد جوش راکوتان

قرص راکوتان و عوارض چشمی

عوارض چشمی در ارتباط با مصرف راکوتان (ROACCUTANE) شامل: خشکی چشم، کدورت قرنیه، کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه)، بلفاریت(التهاب لبه پلکها)، کاهش دید شب و کراتیت(التهاب قرنیه) است که معمولا با قطع دارو بهبود می یابد. خشکی چشم با مصرف پماد های نرم کننده یا قطره های اشک مصنوعی بهتر می شود. به علت احتمال بروز کراتیت، بیماران مبتلا به خشکی چشم باید پیگیری شوند. بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید توشط چشم پزشک باتجربه معاینه شده و قطع دارو مد نظر قرار گیرید. ممکن است عدم تحمل لنز تماسی بوجود آید که در این صورت لازم است بیمار در طی درمان از عینک استفاده کند. کدورت قرنیه نیز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ایجاد شود که بیشتر زمانی دیده می شود که دوز بالای دارو در بیماران با اختلالات کراتینیزاسیون(بیماری های پوسته ریزی دهنده) استفاده شود. همه بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید دارو را قطع کرده و تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند. هر دارویی دارای یک رشته فواید و یک رشته عوارض نامطلوب است. رؤاکوتان نیز از این قاعده جدا نیست. تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود ولی احتمال وقوع هر یک وجود دارد. عوارض قرص های ضد جوش راکوتان

عوارض عمومی و جدی قرص راکوتان

تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود ولی احتمال وقوع هر یک وجود دارد. * خشکی لب: بارزترین عارضۀ این داروست که با استفاده از کرم های چرب کننده مثل کرم وازلین مرتفع می‌شود. * خشکی دهان،بینی،چشم:دراین موارد در صورت تمایل می‌توانید از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد.با توجه به خشکی چشم استفاده از لنزهای چشمی توصیه نمی‌شود. * خونریزی بینی:معمولآ در هفته‌های دوم یا سوم که خود به خود مرتفع می‌شود. * درد خفیف مفاصل و ماهیچه ها بویژه زانو * احساس خستگی و سردرد خفیف * حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگی * افزایش ریزش مو: اکثرآ زودگذر ولی در موارد بسیار نادر ممکن است دائمی‌شود. این عوارض عمومآ ملایم و زودگذرند. اکثر آنها پس از اتمام دورۀ درمان رفع می‌شوند. ***در صورت مشاهدۀ این عوارض فورآ دارو را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگزارید*** * حالت تهوع * استفراغ * سردرد شدید و مزمن * تاری چشم و اختلال در بینایی * احساس افسردگی شدید

قرص راکوتان و احساس افسردگی

احساس غمگین بودن دائمی,بی علاقگی نسبت به کارهایی که قبلآ به آنها علاقه مند بوده اید,خوابیدن بیش از حد و خواب های پریشان, تغییرات اشتها و وزن بدن,احساس اضطراب دائمی, گریز از دوستان و آشنایان,احساس بی حوصلگی همیشگی , احساس پوچی و گناه. البته نشانه‌های افسردگی همواره در حد زیاد ودائمی افسردگی را اثبات می‌کند. عوارض جانبی این دارو نباید شما را نگران کند،ممکن است هیچکدام از این عوارض در شما مشاهده نشود.

ترکیبات قرص راکوتان

هر کپسول حاوی 20 یا 10 میلی گرم ایزوترتینوئین است و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته است: روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین, گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراورده‌شده, تیتانیوم دی اکسید و… در ترکیب رواکوتان قند، گلوتن، ترترزین و دیگر رنگهای شیمیایی بکار نرفته است. در مورد عوارض این دارو میتوان به قرمزی صورت و جای جوشها اشاره کرد که تا چندین ماه بعد از قطع دارو باقی میماند در چند درصد موارد بر روی برخی افراد هیچ اثری ندارد. در ایران متاسفانه بیشتر پزشکان پوست این دارو را حتی برای موارد جزئی که با انتی بیوتیک هم قابل درمان است تجویز میکنند.از عوارض این دارو تمایل به خود کشی است به خصوص در افرادی با سابقه افسردگی دارند….

منع مصرف قرص راکوتان

* هنگام بارداری و یا شیردهی: زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد می‌شود و عوارض نامطلوبی روی طفل برجا میگزارد. * حساسیت نسبت به ویتامین آ رواکوتان و داروهای مشابه آن * مصرف هم‌زمان با پادزیست (آنتی بیوتیک) ها بویژه تتراسیکلین * داشتن نارسایی کبدی ویا کلیوی * مبتلایان به چربی خون (گلیسرول و تری گلیسرید) بالا * وجود سطح بالای ویتامین آ در بدن * مصرف در کودکان و کهنسالان

نحوه مصرف قرص راکوتان

قبل از هر چیز با توجه به عوارض ناخواسته این دارو در اثر مصرف خودسرانه، با پزشک مشورت کنید. توجه کنید که مصرف راکوتان باید با صلاح دید پزشک صورت گیرد. حتما پزشک را از سابقه حساسیت و سابقه دارویی خود آگاه کنید. میزان مصرف این دارو به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد اما به طور کلی مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشدکه بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلو گرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلی گرمی مصرف کند. کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.میزان مصرف دارو بستگی به نظر پزشک معالج شما دارد. کپسول ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود.در صورت فراموش کردن یک وعده،اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدۀ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلۀ زمانی کوتاه نخورید.

قرص راکوتان چیست

راکوتان یا ایزوترتینوین دارویی از مشتقات ویتامین A است که بیشتر جهت درمان آکنه های شدید پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو به میزان کمتر جهت پیشگیری سرطان پوست از نوع scc، سرطان مغز، پانکراس و … استفاده می شود. مکانیزم این دارو کبدی می باشد و این دارو در درمان پسوریازیس نیز استفاده شده است.هر کپسول راکوتان حاوی حدود 10 تا 20 میلی گرم ایزوترتینوئین است. قرص های راکوتان خالص نیستند و مواد زیر در آنها به کار رفته است : روغن سویا، موم زرد، روغن نباتی هیدروژنه، ژلاتین، گلیسرول، آب، سوربیتول، مانیتول، نشاسته ذرت، تیتانیوم دی اکسید و بعضی مواد دیگر. در ترکیب راکوتان قند، گلوتن و ترترزین به کار نمی رود.داروی معمول درمان آکنه بنزوییل پروکساید می باشد که برای درمان آکنه و جوش های خفیف به کار می رود. در صورتی که بنزوییل پروکساید موثر واقع نشود به عنوان مثال در جوش های بزرگ و چرکی، معمولا راکوتان تجویز می شود. هر چند راکوتان برای درمان آکنه های خفیف هم موثر است اما بدلیل هزینه زیاد و عوارض جانبی، از جایگزین های بی خطر آن استفاده می کنند.در هفته های اول شروع درمان، احتمالا شدت ضایعات بیشتر خواهد شد. این به خاطر آن است که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و سعی می کند جهت تعدیل شرایط چربی بیشتری تولید کند که این میزان بیشتر چربی باعث افزایش میزان جوش و آکنه خواهد شد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان می دهد که دارو موثر واقع شده و تاثیر مثبتی دارد. پس از این (حدوداً از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت انگیزی کاهش می‌یابد و این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید : قرص فلوکستینقرص فارماتون ناپروکسن

سیاهی دندان

سیاهی دندان

سیاهی دندان ،سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودکان،سیاهی دندان جلو،سیاهی دندان نوزاد،سیاهی دندان+قطره آهن،سیاهی دندان،سیاهی دندان قطره آهن،سیاهی دندان نشانه چیست،سیاهی دندان باقطره اهن،رفع سیاهی دندان با قطره آهن،درمان سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودک با قطره آهن،چگونه سیاهی دندان با قطره آهن

سیاهی دندان ،سیاهی دندان با قطره آهن،سیاهی دندان کودکان،سیاهی دندان جلو،سیاهی دندان نوزاد

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیاه شدن دندان و راه درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. همه‌ی ما انسان‌ها دوست داریم دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشیم. اما گاهی در اثر عوامل مختلف از این خواسته دور می‌مانیم.

عوامل سیاه شدن دندان

؛ برخی مواد خوراکی و آشامیدنی(مثل قهوه، چای، نوشابه، گوجه فرنگی و آب سیب)، سیگار یا تنباکو، مسواک نزدن، رادیو تراپی، برخی داروها(مثل دادن آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان)، استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدنیوم کلراید، برخی مواد مورد استفاده در دندان‌پزشکی، افزایش سن، ژنتیک، ضربه به دندان و عوامل طبیعی(مثل نوع آب آشامیدنی).

درمان سیاه شدن دندان

کشیدن لیموترش به دندان(باید توجه داشت که استفاده زیاد از این روش بباعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود)، آغشته کردن مسواک به خاک رس، جوش شیرین، استفاده از کربن گیاهی روی مسواک، پیوند و یا روکش کردن دندان و استفاده از سفید کننده(با تجویز پزشک).

دلیل سیاه شدن دندان چیست

دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه کثیفی سطح دندان، آسیب به دندان و حفره های دندان می باشد. دندانپزشک براساس دلیل تشکیل لکه های سیاه به درمان آن می پردازد. این لکه های سیاه در اثر قرارگیری دندان در معرض عوامل لکه زا بدتر می شود. اما چه چیزی باعث بدتر شدن شرایط می شود؟پوسیدگی دندان دلیل اصلی لکه دار شدن می شود. پوسیدگی دندان به خاطر باکتری ها می باشد که باعث پوسیدگی دندان و تشکیل لکه های سیاه می شود. سیگار کشیدن دلیل دیگر تشکیل جرم بر روی دندان می باشد. این جرم به خاطر تارتار و کلکولس موجود در مینای دندان ظاهر می شوند. بیشتر افرادی سیگاری به بهداشت دندان توجه نمی کنند. این مسئله باعث بدتر شدن شرایط دندان می شود.این مواد مشکل جدی برای دندان ایجاد می کنند. در واقع این مواد فضای رشد باکتری ها را فراهم می کنند. مصرف قند باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. اگر فردی مصرف یکی از این محصولات را قطع کند، فرایند از بین رفتن مینا متوقف می شود. اگر نمی توانید مصرف محصولات را قطع کنید، بهتر است پس از مصرف قند و نوشیدنی های گازدار مسواک بزنید.آیا تنباکو می جوید؟ این ماده باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان می شود. در ابتدا این ماده باعث بی رنگی می شود. پس از مدتی، لکه های سیاه تشکیل می شوند. در واقع تاثیر بلند مدت تنباکو بسیار خطرناک تر است.افرادی که دندان ها و دهان را نمی شویند، بر روی دندان هایشان لکه های سیاه تشکیل می شود. بهداشت دهان شامل دو بار مسواک زدن در روز بعد از هر وعده غذا می باشد. این کار باعث می شود از شر باکتری ها و باقی مانده های غذا خلاص شوید.قهوه سیاه باعث تشکیل لکه های سیاه دندان می شد. در قهوه و چای کافئین موجود است که باعث سیاه شدن سریع تر دندان ها می شود. افرادی که کافئین زیاد می خورند مشکل دندانی بیشتری دارند. اگر حذف کافئین سخت است بهتر است مصرف آن را در روز کاهش دهید.یکی از موادی که برای از بین بردن جرم دندان توصیه می شود کلروهگزیدین است. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد و باکتری های را از بین می برد. این ماده باعث ایجاد مشکلاتی می شود. هنگامی که این ماده همزمان با نوشیدنی های تیره رنگ و مقدار زیادی غذاهای سیاه کننده دندان استفاده می شود باعث تیره شدن دندان می شود.این ماده پس از مدتی نشت می کند و باعث تشکیل لکه های سیاه روی دندان می شود. این سیاهی معمولا در لبه لثه دیده میشود.رسوب های سیاه پس از مصرف مکمل آهن تشکیل می شوند. اگر قرصی را به طور مرتب مصرف می کنید و لکه های سیاه بر روی دندان تشکیل می شود به پزشک اطلاع دهید.

علل ذاتی سیاهی دندان چیست

در این قسمت دندان‌ها از داخل دچار سیاهی شده که این مسئله حاکی از فرسایش و یا ایجاد حفره می‌باشد، به عنوان مثال یک دندان دارای عفونت می‌تواند موجب ایجاد تغییر رنگ گردد. اگر بخواهیم این مسئله را کمی واضح‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که خرابی از درون دندان آغاز و راه خود را به سطح هموار خواهد کرد، هنگامی که این خرابی به مرز اصلی خود برسد ما شاهد سیاهی دندان خواهیم بود که باید هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد و در غیر این صورت می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

دلیل سیاهی دندان کودکان چیست

سه دلیل اصلی تشکیل لکه های سیاه روی دندان کودکان : 1- غذاها و نوشیدنی ها 2- رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان 3- سندرم شیشه شیر.کودکان بزرگ تر به دلیل مصرف سس سویا، قهوه، چای، سیب زمینی و نوشیدنی ها تغییر رنگ دندان را مشاهده می کنند. رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و حذف برخی غذاها کاری راحت است اما سندرم شیشه شیر را باید به دندانپزشک اطلاع دهید.

درمان سیاهی دندان کودکان

برخی از لکه های سیاه و یا قهوه ای رنگ دندان را می توان با بلیچینگ ترمیم کرد، اما احتمال دارد دندانپزشک متخصص کودکان شما بلیچینگ را به منزله یک روش درمانی سفارش نکند. خیلی از علت های تغییر رنگ دندان های شیری مانند صدمه دیدن دندان و مینای دندان ضعیف سبب تغییر رنگ دندان دندان های شیری کودکان می شود. اگر نگران تغییر رنگ دندان های کودک خود هستید، با دندانپزشکی کودکان در این باره صحبت کنید. تا راهکارهای رفع این سیاهی را بدانید و نکته های بیشتری در باره بهداشت دندان کودک به دست بیاورید. کودک تان را به مسواک زدن روزی دو بار ترغیب کنید. بعد از صبحانه و پیش از خوابیدن زمان هیا مناسبی هستند. مسواک زدن هم به بهداشت دهان و دندان کمک می کند و هم از زیاد شدن لکه هایی که بر اثر کمبود آهن ایجاد می شوند جلوگیری می کند. اگر لکه های قهوه ای رنگ و سیاهی دندان کودکان باز زیاد می شود دندان های کودک را یک روز در هفته به جای خمیر دندان، با جوش شیرین مسواک بزنید. فقط توجه کنید که جوش شیرین را قورت ندهد.

راههای پیشگیری از سیاهی دندان کودکان

سیاهی دندان کودکان به خاطر عواملی مانند ضعیف بودن مینا به دلیل ژنتیکی، بیماری در کودکی و صدمه دیدن دندان ها و لثه ها به خاطر تصادف قابل پیشگیری نمی باشند، ولی برای محافظت از دندان های کودک تان می توانید کارهایی را انجام دهید. دندان های نوزادتان را کامل مسواک بزنید، عادت های مسواک زدن کودک خود را ارزیابی کنید و منظم به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. در زمان خواب به کودک تان شیر یا آب میوه ندهید. تا هنگامی که کودک خمیر دندان را قورت ندهد، اجازه ندهید خمیر دندان مصرف کند. مکمل آهن را در مقداری آبمیوه یا آب رقیق کنید، این کار منجر به پیشگیری از لکه دار شدن دندان می شود. مکمل آهن را به آب پرتقال بیفزایید، زیرا ویتامین سی ، جذب آهن را آسان تر می کند. اما هیچوقت مکمل را به شیر اضافه نکنید، چون شیر در جذب مناسب آهن مشکل پدید می آورد. و البته تا می توانید سعی کنید از مکمل آهن رقیق شده کمتر استفاده کنید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دندون طلا می توانید علت سیاهی دندان کودکان را بفهمید و اقدامات لازم را انجام دهید، در بسیاری از موارد جای هیچ نگرانی نیست و دندان های دائمی بدون لکه و با رنگ طبیعی در می آیند.

سیاهی دندان ناشی از پوسیدگی

وجود و نفوذ باکتری‌ ها در شیارها یا فرورفتگی ‌های سطوح متعدد دندان‌ ها موجب ایجاد پوسیدگی می ‌شود. تغییر رنگ به علت پوسیدگی در مراحل گوناگون مشاهده می‌ شود. در برخی از موارد، این تغییر رنگ، در مراحل اولیه و شروع پوسیدگی نیز در سطح دندان ‌ها و به خصوص داخل شیارها مشاهده می ‌شود. در این صورت، با رعایت بهداشت(مسواک کردن مرتب با خمیر دندان‌ های حاوی فلوراید، استفاده از دهان ‌شویه فلوراید) پوسیدگی متوقف خواهد شد. در صورت پیشرفت پوسیدگی، لازم است پوسیدگی ‌ها برداشته و ترمیم صورت پذیرد. تشخیص و طرح درمان با دندان ‌پزشک است. ضروری است بیمار در مطب دندان ‌پزشکی با نور کافی و وسایل دندان‌ پزشکی معاینه شده و تصمیم‌ گیری شود.

درمان سیاهی دندان با مسواک زدن مرتب

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. دندان ها باید در روز دو بار مسواک زده شوند. پس از هر بار غذا خوردن، بهتر است دندان ها را مسواک بزنید تا تمام باقی مانده های غذا خارج شوند و از حمله باکتری ها و اسیدها جلوگیری شود.

سیاهی دندان ناشی از تجمع رنگدانه

این تجمع، به خصوص در سطوح ناصافی مثل سطوح جونده و سطح به طرف زبان و کام دندان ‌های قدامی، سبب تغییر رنگ دندان ‌ها می‌ شود. این رنگدانه‌‌ ها به علت خوردن نوشیدنی ‌ها و غذاهای حاوی رنگدانه، سیگار و انواع دخانیات در سطح دندان تجمع پیدا کرده و به دندان متصل می ‌شوند. این رنگ ‌ها به وسیله ی مسواک کردن برداشته نمی‌ شود. لازم است این رنگدانه‌ ها به وسیله ی دندان‌ پزشک تمیز شود. لازم به ذکر است که این نوع تغییر رنگ نباید با تراش یا ترمیم دندان اصلاح شود بنابراین لازم است شخص به دندان ‌پزشک مراجعه کند تا پس از تشخیص اقدام صحیح صورت گیرد.

درمان سیاهی دندان با نخ دندان مرتب

مسواک و نخ دندان باید به طور مرتب انجام شود. نخ دندان باقی مانده غذای موجود بین دندان ها را خارج می کند و باکتری ها را از بین می برد و از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. نیازی نیست بعد از هر غذا نخ دندان استفاده کنید زیرا به لثه ها آسیب وارد می شود اما بهتر است پیش از خواب نخ دندان کنید.

درمان سیاهی دندان با نوشیدن آب

آب باعث خروج باکتری ها و جلوگیری از مصرف سایر نوشیدنی ها می شود. سعی کنید روزانه آب زیاد بخورید و از مصرف نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.

درمان سیاهی دندان با خوردن سبزیجات

میوه و سبزیجات به خاطر جلوگیری از پوسیدگی و افزایش بهداشت دهان و دندان مناسب می باشند. دندانپزشک مصرف سیب، هویج و سبزیجات برگ سبز را توصیه می کند. از حبوبات و آجیل ها نیز غافل نشوید. زیرا حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت دندان می باشند.

درمان سیاهی دندان با رژیم غذایی

رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. مواد مغذی برای سلامتی دندان لازم هستند. رژیم غذایی مناسب از تشکیل لکه های سیاه جلوگیری می کند. بهتر است غذاهای چرب مصرف نکنید زیرا باعث تشکیل باکتری ها می شود. همچنین غذاهای شیرین نیز مناسب نمی باشند.

درمان سیاهی دندان با جوش شیرین

پیش از مسواک زدن، مقداری جوش شیرین به خمیر دندان بیفزایید. جوش شیرین خاصیت سایشی دارد و برای از بین بردن لکه های سیاه دندان مناسب است. می توانید مخلوطی از آب و جوش شیرین تهیه کنید و هر روز قرقره کنید.

درمان سیاهی دندان با خمیر دندان کلسیم و کلوراید

دو ماده موثری که جرم ها را از بین می برد و باعث سلامتی دندان ها می شود عبارتند از کلسیم و فلورید. خمیر دندان فلورید انتخابی مناسب است. همچنین از وجود فلوئور کافی در آب نوشیدنی مطمئن شوید. فراموش نکنید کلسیم نیز مصرف کنید. مکمل کلسیم و مصرف روزانه شیر باعث قوی شدن دندان و جلوگیری از تشکیل ترک می شود.

درمان سیاهی دندان با استفاده از نمک

نمک برای تمیزی دندان مناسب است. می توانید نمک را هر دو روز یک بار بر روی دندان بمالید. این کار باعث از بین رفتن لکه های سیاه روی دندان می شود.

درمان سیاهی دندان با آبلیمو و آب

مقداری آب لیمو را با آب مخلوط کنید. این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد و باعث ترمیم نیز می شود. همچنین می توانید لیمو بر روی لکه های سیاه دندان بمالید. راه دیگر مخلوط کردن نمک با لیم و اعمال آن بر روی دندان است. سپس بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

درمان سیاهی دندان با سرکه سیب

سرکه سیب باعث سفیدی دندان می شود و جرم هایی که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند را از بین می برد. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و دو بار در هفته قرقره کنید.

درمان تخصصی سیاهی دندان

هنگامی که مینا توسط لکه های سیاه تحت تاثیر قرار می گیرد فقط درمان تخصصی باعث از بین بردن لکه های سیاه و برگرداندن رنگ طبیعی دندان می شود. جرم گیری دندان فقط توسط دندانپزشک در مطب انجام می شود. گاهی نیز دندانپزشک کیت های مخصوص برای سلامتی دندان به شما می دهد که برای یک یا دو هفته قابل استفاده است. هنگامی که بیمار مشکل پوسیدگی دندان دارد، دندانپزشک پوسیدگی را برطرف کرده و دندان را پر می کند. در حالتی که پالپ دندان آسیب دیده باشد ریشه دندان تحت درمان قرار می گیرد. بافت پالپ اگر به شدت آسیب دیده باشد درمانی وجود دارد و باید دندان را کشید. تقریبا تمام لکه های سیاه دندان قابل تمیز شدن و از بین رفتن هستند. گاهی نیز استفاده از روش لیزر برای سفید کردن دندان لازم است. اگر لکه های سیاه دندان شما را آزار می دهد با دندانپزشک صحبت کنید و بهترین راه از بین رفتن آن ها را انتخاب کنید.

پیشگیری از سیاهی دندان

شما می توانید از لک شدن دندان ها با رقیق کردن قطره های آهن با آب یا آب میوه پیش گیری کنید. پس از مصرف آهن به کودک خود شیر ندهید، چون مصرف شیر می تواند در فرآیند جذب آهن اختلال ایجاد کند. شما می توانید برای خوراندن آهن به کودک خود از ظرف های مخصوص دادن مایعات به کودک و یا یک فنجان و نی استفاده کنید. انجام این کار می تواند سطح تماس آهن را با دندان های جلوی دهان حداقل کند. در این حالت لازم است وضعیت کودک خود را تحت نظارت داشته باشید تا به این ترتیب مطمئن شوید کودک تمام مایع را مصرف می کند. در صورتی که کودک از تمام کردن مایع ظرف خودداری می کند، لازم است خود شما به کودک قطره آهن بدهید و از وی بخواهید سریع آن را فرو برد. پس از خوردن قطره آهن، کودک خود را تشویق کنید چند جرعه آب میوه یا آب را بدون آهن بنوشد تا دندان های وی در صورت تماس با قطره آهن پاک شود.

ملاحظات در مورد سیاهی دندان

لکه های ایجاد شده بر روی دندان معمولاً با گذشت زمان محو می شوند. علاوه بر این، همانطور که می دانیم دندان های شیری کودک دائمی نیستند. در ادامه این دندان ها از بین رفته و دندان های دائمی در حدود سن 6 سالگی جایگزین این دندان های می شوند. برای بر طرف کردن لک های ایجاد شده به خاطر مصرف قطره های آهن هیچگاه از سفید کننده ها، دهان شویه ها یا سایر محصولات موجود در داروخانه ها برای کودک خود استفاده نکنید، مگر اینکه در این رابطه با پزشک کودک خود مشورت کرده و درباره بی خطر بودن آن از پزشک راهنمایی گرفته و مطمئن باشید. به هر حال توجه داشته باشید این محصولات برای مصرف افراد بزرگسال در نظر گرفته شده اند و به همین خاطر تاثیر آنها بر روی کودکان بررسی نشده است.

نگهداری از دندان کودکان در مقابل سیاهی

اگر کودک شما داروهای دارای آهن مانند مکمل های ویتامین استفاده کند، یا اگر مادر کودک در مدت زمان بارداری داروی آنتی بیوتیک تتراسایکلین را استفاده کند، لکه های سیاهی در دندان های شیری کودک ایجاد می شود. قطره های مکمل آهن هم احتمال دارد منجر به تغییر رنگ دندان و لکه دار شدن آنها به رنگ قهوه ای مایل به قرمز شوند. شما احتمال دارد زودتر متوجه تغییر رنگ دندان ها بشوید یا با سپری شدن زمان متوجه آن شوید، چون بسیاری از نوزادها برای چندین ماه متوالی قطره های آهن را مصرف می کنند. با توجه به اینکه نوزاد قطره های آهن را به چه صورتی قورت بدهد لکه ها در یک یا چند یا در همه دندان های کودک خود را نشان می دهند. این لکه ها معمولا زیاد حاد نیستند ولی جمع شدن آنها می تواند متفاوت باشد. اگر قطره های آهن دندان کودک شما را لکه دار و سیاه می کند از دندانپزشک داروی مکمل بخواهید. سعی کنید آهن کودک را به وسیله رژیم غذایی حاوی آهن تقویت کنید. گوشت های بدون چربی، ماهی و حبوبات مناسب با سن کودک هم کمبود آهن را در کودک تامین می کند و هم سایر ویتامین های اثرگذار را وارد بدن کودک تان می کند و هم نمی گذارد دندان کودک سیاهی شود.

بیشتر بخوانید : سرطان دندان ♥ سفید کننده دندان ♥ آبسه دندان ♥ آفت دهانبرفک دهان

پهلو درد

پهلو درد

پهلو درد ,پهلو درد سمت راست,پهلو درد در بارداری,پهلو درد سمت چپ,پهلو درد نشانه چیست,پهلو درد به انگلیسی,پهلو درد در اوایل بارداری,پهلو درد در دوران بارداری,پهلو درد در بارداری نشانه چیست,پهلو درد نشانه بارداری,پهلو درد سمت راست در بارداری,پهلو درد سمت راست بدن

پهلو درد

توضیحاتی در مورد پهلو درد

تشخیص درد کلیه از درد کمر دشوار است. درد کلیه معمولاً عمیق‌تر است و در زیر دنده‌ها احساس می‌شود در حالی که درد عضلات کمر در اثر آسیب‌دیدگی در قسمت پایین کمر احساس می‌شود. درد کلیه می‌تواند در سمت چپ یا سمت راست و یا هر دو طرف پشت احساس شود. اگر شما دچار درد پهلو هستید و همراه با آن تب، لرز، خون در ادرار و تکرر ادرار یا احساس فوریت در ادرار دارید، احتمال این که مشکل کلیوی مانند سنگ کلیه یا عفونت عامل درد باشد، بیشتر است.درد پهلو اشاره به ناراحتی در قسمت فوقانی و کناری شکم یا کمر دارد. این درد معمولا در زیر دنده ها و بالاتر از لگن احساس می شود. افرادی که درد پهلو دارند اذعان می کنند که دردشان در یک طرف بدن شدیدتر است. 

علت پهلو درد

علت درد کلیه چیست ؟ عفونت سیستم ادراری عفونت کلیه (پیلونفریت) سنگ کلیه و سنگ حالب گلومرولونفریت (دفع خون و پروتیین در ادرار) سرطان کلیه (RCC) فشار روی کلیه بعلت تومور بزرگ یا کیست کلیه بزرگ ناهنجاری مادرزادی کلیه مثل تنگی محل اتصال حالب به لگنچه (UPJO) ضربه به پهلو و کلیه در اثر تصادف کلیه کیست دار ایجاد لخته در ورید اصلی کلیه (ترومبوز) دوران بارداری مراحل آخر بیماری کلیوی حاملگی بیماری‌های زنان مانند کیست تخمدان زونا (درد با ایجاد جوش یا تبخال در یک سمت) عفونت های معده و روده مشکلات کمری نظیر بیرون زدگی دیسک شکستگی ستون مهره سنگ کلیه، عفونت یا آبسه کلیه بیماری های کیسه صفرا بیماری های کبدی اسپاسم عضلانی (گرفتگی عضلات)

علت پهلو درد سمت راست

  علل درد پهلو ، زیر شکم و سمت راست کدام است ؟ آپاندیسیت : مهمترین علت درد است که همراه بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ است . مراجعه به اورژانس جهت تشخیص و درمان سریع لازم است . سنگ کلیه و سنگ حالب :معمولا با درد کولیکی و خنجری پهلو با انتشار بسمت مجرای ادرار است و مراجعه به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری ( متخصص اورولوژی ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (فوق تخصص ارولوژی) لازم است . بیماری های التهابی لگن در زنان : عامل ایجاد بیماری التهابی لگن، باکتری‌هایی مانند کلامیدیا و گونوره است و علایم همراه آن شامل ترشح غیر طبیعی واژن ، درد حین مقاربت و تب است .

علت پهلو درد سمت چپ

علت درد پهلو ،زیر شکم و سمت چپ کدام است ؟ سنگ کلیه و سنگ حالب :معمولا با درد کولیکی و خنجری پهلو با انتشار بسمت مجرای ادرار است و مراجعه به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری ( متخصص اورولوژی ) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (فوق تخصص ارولوژی) لازم است . دیورتیکولیت : درد شکم، تهوع، تب، نفخ و اسهال یا یبوست از علایم دیورتیکولیت است . مراجعه به جراح لازم است . کیست های تخمدان درد دوران تخمک گذاری سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

علت پهلو درد در بارداری

حاملگی احتمال تمام انواع عفونت ادراری از جمله عفونت کلیه را افزایش می دهد. علائم عفونت مثانه عبارتند از: درد، ناراحتی، یا سوزش در هنگام ادرار کردن؛ ناراحتی لگنی یا درد ناحیه تحتانی شکم (اغلب درست بالای استخوان عانه)؛ احساس نیاز مکرر و غیر قابل کنترل به ادرار کردن، حتی هنگامیکه مقدار بسیار کمی ادرار در مثانه وجود دارد؛ و ادرار کدر یا بد بو. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید زیر عفونت مثانه در صورتیکه درمان نشود می تواند سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شود. علائم انتشار عفونت به کلیه ها (که نیازمند مراجعه اورژانس است) عبارتند از: تب بالا (اغلب همراه با لرز و تعریق)؛ درد در ناحیه کمر یا پهلو، درست زیر دنده ها در یک طرف یا بصورت دو طرفه (و احتمالاً در شکم)؛ تهوع و استفراغ؛ و احتمالاً وجود خون در ادرار. علت درد پهلو در دوران بارداری چیست؟

دلایل پهلو درد

برخی از علل شایعی که موجب ایجاد این نوع درد می شوند عبارتند از: عفونت کلیه آبسه کلیه سنگ کلیه کم شدن آب بدن عفونت مثانه زونا سندرم Tietze آرتروز ویژه ستون فقرات شکستگی ستون فقرات اختلالات ایجاد شده بر روی دیسک تحت فشار بودن یکی از عصب های کمر اسپاسم عضلانی علل کمتر شایع درد پهلو عبارتند از: بیماری کلیوی ذات الریه پانکراتیت آپاندیسیت انسداد در دستگاه ادراری یکی از بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون انفارکت کلیوی (زمانی رخ می دهد که لخته ای جربان خون را به کلیه ها مسدود کرده است) هرپس زوستر آنوریسم آئورت شکمی

علت پهلو درد در زنان

منطقه شکم در پایین و سمت چپ، محل معمول درد، به خصوص در میان زنان و افراد مسن است این منطقه شامل ساختاری واقع در سمت چپ با یک خط فرضی که به صورت عمودی در سطح ناف، و یک خط افقی فرضی در زیر دنده های تحتانی چپ است اندام ها و ساختارهای که ممکن است درد را در این منطقه ایجاد کند شامل بخش هایی از روده بزرگ، کولون سیگموئید و کولون نزولی، بخش هایی از روده کوچک، تخمدان و لوله فالوپ چپ و حالب چپ می باشد

درمان خانگی پهلو درد

لیمو، یکی از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، حاوی اسید استیک است، که می‌تواند سنگ کلیه را از بین برده و حل کند. لیمو می‌تواند با از بین بردن سنگ و خارج کردن سموم، کلیه را تمیز کند. شما باید به جای نوشیدنی‌های حاوی طعم لیمو، لیموی تازه را استفاده کنید. برای استفاده از آب لیمو به عنوان یکی از داروهای خانگی برای رفع عفونت و درد کلیه در خانه دستورالعمل زیر را دنبال کنید: ۱: ترکیب آب و لیمو مواد لازم: – ۱ عدد لیمو – ۱ فنجان آب روش انجام کار: – ابتدا لیمو را نصف کنید و سپس آب آن را بگیرید. – آب لیمو را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. – ترکیب آب و لیمو را صبح‌ها با معده‌ی خالی بخورید. – این روش درمانی را یک بار در روز برای از بین بردن عفونت و درد کلیه تکرار کنید.به محض اینکه عضله دیافراگم شروع به گرفتن کرد، نفستان را به داخل بدهید و سپس لب ها را گرد کنید و به هر شدت که می توانید نفس را بیرون دهید. فرو دادن و خارج کردن نفس ، شبیه یوگا اثر می کند و باعث ماساژ داخلی عضله فشرده می شود.

کمر درد و پهلو درد

علایم درد کلیه چیست ؟ سوزش ادرار و دفع ادرار دردناک تب و لرز تهوع وجود خون (RBC)یا پروتئین (Pr) در ادرار تکرر ادرار به خصوص در هنگام شب بالا رفتن فشار خون آزمایش‌هایی که نشان‌دهنده تغییر غیرعادی کراتینین (cr) یا نیتروژن اوره خون (BUN)باشد تورم دست‌ها و پاها و پف‌آلود شدن اطراف چشم‌ها

پهلو درد سمت راست

درد سمت راست پایین کمر عموما از منابع زیر ناشی می شود: آسیب به عضلات، رباط ها (در مجموع به آن ها بافت نرم گفته می شود) و تاندون های اطراف ستون فقرات که از آن حمایت می کنند. مشکلات ساختارهای ستون فقرات، مانند مفاصل فاست یا دیسک مهرهای مسائل و یا بیماری های موثر بر اندام های داخلی در وسط کمر، شکم و یا لگن اگر درد سمت راست پایین کمر بیش از چند روز ادامه داشت و یا بدتر شد، یا اگر به صورت ناگهانی و شدید شروع شد و یا اگر با سایر علائم مربوط رخ داد، حتما به پزشک مراجعه کنید. اغلب موارد درد سمت راست پایین کمر از آسیب های جزئی به عضلات و یا رباط های پایین کمر ناشی می شود. در حالی که درد اولیه ناشی از یک فشار عضلانی ممکن است قابل توجه باشد، اما این درد معمولا بعد از چند روز یا چند هفته فروکش خواهد کرد.

پهلو درد در بارداری

بهترین درمان درد پهلو در بارداری ؟ کفش هایی با پاشنه های کوتاه برای مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار نگیرند تاخستگی بر آنها غلبه نکند استفاده از کمربند یا شکم‌بند طبی در طی دوران بارداری استحمام با آب گرم پس از یک روز خسته کننده اجسام سنگین را بلند نکنند هرگز به پشت خود نخوابند

پهلو درد سمت چپ

علائم درد پایین سمت چپ شکم ممکن است به عنوان یک نوع حاد یا مزمن از درد باشد درد ممکن است مبهم یا تیز، شبیه چاقوکشی یا سوزشی باشد درد ممکن است متناوب، خود به خود و یا مداوم باشد علاوه بر این، دردهای شکمی پایین سمت چپ ممکن است با علائم دیگری از جمله از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، حساسیت به لمس، تب، سنگینی و یا احساس پری و غیره همراه است بعضی از علل ممکن است بی ضرر باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به توجه فوری پزشکی باشد برخی از علل احتمالی درد در سمت چپ پایین شکم ، دیورتیکولیت یبوست انسداد روده میتل اشمیتز( mittelschmerz ) کیست تخمدان چپ سنگ کلیه چپ عفونت کلیه چپ بارداری خارج از رحم خلاصه شایع ترین علل درد قسمت تحتانی شکم در سمت چپ علل کمتر شایع درد سمت چپ شکم تشخیص گرفتگی پایین شکم درمان گرفتگی ها در ناحیه شکم

پهلو درد

امام رضا (علیه السلام) در رساله ذهبیه که در بردارنده توصیه های شفابخش و آموزه های تندرستی است ، در مورد درد پهلو و سینه می فرمایند : کسی که از بروز درد شقیــقه و درد پهلو و شکم ( شوصه یا ذات الجنب ؛ ورمی گرم و دردناک است ) بیمناک است در فصل تابستان پس از خوردن ماهی تازه ، بلافاصله به خواب و استراحت نپردازد (زیرا طبع ماهی سرد است وخواب هم سرد کننده بدن است که موجب تشدید سردی مغز و اعصاب و احشاء و درد سر و شکم می شود. محمد بن ابراهیم جعفى می گوید: مردى از شکم ‏دردى که چیزى نمانده بود باعث مرگش شود ، به نزد امام رضا (علیه السلام) نالید و از ایشان خواست براى او در پیشگاه خداوند عزوجل دعا کند؛ چرا که دارو و درمان‏هاى فراوانى که به وى داده‏اند ، او را به ستوه آورده است و نه فقط او را سودى نرسانده، بلکه بر شدّت درد او نیز افزوده است. امام رضا (ع) به او فرمود : « دعاى ما به درگاه خداوند ، جاى خود دارد و من از خداوند مى‏خواهم به مدد و نیروى خود ، درد تو را بکاهد ، امّا چون درد بر تو غلبه کرد و از آن به خود پیچیدى ، گردویى بردار و بر آتش بگیر تا هنگامى که بدانى آنچه در درون آن هست ، کباب شده و آتش ، رنگ پوست آن را نیز دگرگون کرده باشد . در این هنگام ، آن را بخور که در دم ، درد را آرام مى‏کند». او مى‏گوید : به خداوند سوگند ، تنها یک بار این کار را انجام دادم و به اذن خداوند ، آن شکمْ‏دردِ من ، آرام شد.

بیشتر بخوانید : سینه درد ♥ کمردرد ♥ گلودرددل دردکلیه درد

التهاب پانکراس

التهاب پانکراس

التهاب پانکراس ،التهاب پانکراس چیست،التهاب پانکراس علایم،التهاب پانکراس (پانکراتیت)،التهاب پانکراس علائم،التهاب پانکراس شدید،التهاب پانکراس و درمان،التهاب پانکراس معده،التهاب پانکراس در کودکان،التهاب پانکراس یعنی چه،التهاب پانکراس چیست،التهاب لوزالمعده چیست،علایم التهاب پانکراس چیست،علت التهاب پانکراس چیست،علائم التهاب پانکراس چیست

التهاب پانکراس

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب پانکراس و علل و علائم ان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروان گرامی قرار گیرد.التهاب پانکراس (پانکراتیت) بزرگ شدن و التهاب در غده پانکراس است. پانکراس یک غده بلند و صاف است که پشت معده در قسمت فوقانی شکم قرار دارد. پانکراس آنزیم‌هایی را تولید می‌کند که به هضم کمک می‌کند و هورمون‌ها که تنظیم اینکه بدن چگونه قند (گلوکز) را فرآوری کند، کمک می‌کنند. التهاب پانکراس می‌تواند به‌عنوان پانکراتیت حاد رخ دهد – به این معنی ناگهانی ظاهر می‌شود و به مدت یک روز طول بکشد. یا پانکراتیت می‌تواند به‌صورت پانکراتیت مزمن رخ دهد که پانکراتیتی است که در طول سال‌ها ایجاد و اتفاق می‌افتد. موارد خفیف پانکراتیت ممکن است بدون درمان کنترل شود، اما موارد شدید می‌تواند موجب عوارض تهدیدکننده زندگی شود. در این مقاله به بررسی مفصل این عارضه می‌پردازیم.

التهاب پانکراس حاد

بسته به خصوصیات اپیدمیولوژیک مناطق مختلف علل متفاوتی دارد. در کشور آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اکثر موارد پانکراتیت حاد به دنبال مصرف الکل است، در ایران اغلب موارد (۵۰٪ موارد) پانکراتیت حاد ناشی از سنگ‌های صفراوی است. بیشترین شیوع سنی در گروه سنی ۵۰–۴۱ سال است. مرگ و میر پانکراتیت حاد حدود ۱۰٪ است. علائم پانکراتیت حاد عبارتند از درد شکمی شدید، تهوع، استفراغ، تعریق، درد عضلانی، تورم و نفخ شکم، بی‌حالی، تب، افت فشارخون و حتی شوک.

التهاب پانکراس مزمن

پانکراتیت مزمن معمولاً در پی حملات مکرر پانکراتیت حاد بروز می‌کند زیرا لوزالمعده در بین حملات کاملاً بهبود نمی‌یابد. لوزالمعده در جریان این عارضه، به تدریج توانایی تولید آنزیم‌های گوارشی و هورمون‌های ضروری مانند انسولین را از دست می‌دهد. التهاب پانکراس ناشی از خودهضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس به ویژه تریپسین می‌باشد. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم با غذاخوردن تشدید می‌شود و دوره‌های درد گاه یک هفته طول می‌کشد). تهوع، استفراغ، اتساع شکم، زردی (یرقاناسهال چرب و کاهش وزن.

علت ایجاد التهاب پانکراس حاد

شایع‌ترین علت پانکراتیت حاد، سنگ کیسه صفرا می‌باشد. سنگ کیسه صفرا می‌تواند از طریق مجرای صفراوی مشترک بین پانکراس و کیسه صفرا عبور کرده و وارد روده کوچک شود. در ابتدای ورودی روده کوچک، مجرای اصلی پانکراس در کنار مجرای صفراوی یک مجرای مشترک را تشکیل می‌دهند. اعتقاد بر این است که سنگ صفرا می‌تواند در مجرای صفراوی مشترک گیر کرده و وارد مجرای پانکراس شود. در نتیجه جریان طبیعی مایع پانکراس مسدود شده و منجر به آسیب‌دیدگی پانکراس می‌شود. راه دیگری که یک سنگ می‌تواند باعث پانکراتیت حاد شود این است که سنگ باعث برگشت مایع صفراوی به درون پانکراس می‌شود، در نتیجه پانکراس صدمه می‌بیند. در حالی ‌که مکانیسم واقعی ایجاد پانکراتیت توسط سنگ کیسه صفرا به‌ طور کامل مشخص نیست، اما وجود ارتباط بین سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت کاملاً روشن است.

در ایجاد پانکراتیت حاد عوامل دیگری نیز دخیل هستند، از جمله

داروهای مصرفی

بالا بودن تری گلیسیرید خون

بالا بودن کلسیم خون

مصرف زیاد الکل

علائم التهاب پانکراس حاد

پانکراتیت حاد معمولاً با درد تدریجی یا ناگهانی در قسمت فوقانی شکم ظاهر می‌شود که گاهی درد به پشت گسترش می‌یابد. در ابتدا ممکن است درد خفیف باشد و پس از خوردن غذا بدتر شود. درد اغلب شدید و ثابت است و در صورت عدم درمان معمولاً برای چند روز دوام خواهد داشت. فرد مبتلا به پانکراتیت حاد معمولاً بسیار بدحال به نظر می‌رسد و به فوریت‌های پزشکی نیاز دارد. در اغلب موارد نیاز است بیمار برای ۳ تا ۵ روز در بیمارستان بستری شود تا از نزدیک تحت نظر قرار داشته باشد، درد او کنترل شود و به ‌صورت وریدی میزان آب بدن او تعدیل گردد. علائم دیگر پانکراتیت حاد می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

متورم و حساس شدن شکم

تهوع و استفراغ

تب

نبض سریع

لزوم جدی گرفتن التهاب پانکراس

التهاب پانکراس یا پانکراتیت ناشی از خود هضمی بافت آن توسط آنزیم های پانکراس می باشد. پانکراتیت حاد را می توان یک بیماری با عوارض شدید و تهدید کننده زندگی دانست. در پانکراتیت حاد التهاب پانکراس به طور ناگهانی رخ می دهد و معمولا در عرض چند روز با درمان برطرف می شود. علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم یا متناوب در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم در صورت غذا خوردن تشدید می شود). این علایم که تهوع، استفراغ، اتساع شکم و اسهال چرب می باشد، علل گوناگونی دارد؛ از جمله الکلیسم مزمن، بیماری های مجاری صفراوی، سنگ کیسه صفرا، مصرف بعضی از داروها، بعضی از عفونت ها و … . با مراجعه به پزشک و معاینه توسط ایشان و انجام آزمایش های لازم، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و آندوسکوپی می توان تشخیص را مسجل و شدت بیماری را تعیین کرد و درمان طبی یا جراحی را انجام داد.

علائم و نشانه‌های التهاب پانکراس مزمن

درد در قسمت بالای شکم

از دست دادن وزن ناخواسته

مدفوع چرب (steatorrhea)

علل ایجاد التهاب پانکراس

پانکراتیت زمانی اتفاق می‌افتد که آنزیم‌های گوارشی درحالی‌که هنوز در پانکراس فعال هستند، باعث تحریک سلول‌های پانکراس شما و ایجاد التهاب شوند. با تکرار وقوع پانکراتیت حاد، آسیب به پانکراس می‌تواند رخ دهد و منجر به پانکراتیت مزمن شود. آسیب بافتی ممکن است در پانکراس شکل بگیرد، باعث از دست دادن عملکرد مفید غده پانکراس می‌شود. پانکراس که دارای عملکرد ضعیفی باشد، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و دیابت شود.

مشکلاتی که باعث ایجاد التهاب پانکراس می‌شوند

اعتیاد به مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی

سنگ کلیه

جراحی شکم

مصرف بعضی از داروها

سیگار کشیدن

فیبروز کیستیک

تاریخچه ابتلای خانوادگی به پانکراتیت

سطح کلسیم بالا در خون (هیپرکلسمی) که ممکن است ناشی از کارکرد بیش‌ازحد غده پاراتیروئید  (hyperparathyroidism)  باشد.

سطوح بالای تری گلیسیرید در خون (hypertriglyceridemia)

عفونت

آسیب به شکم

سرطان پانکراس

عوارض التهاب پانکراس

• Pseudocyst: پانکراتیت حاد می‌تواند مایع و باقی‌مانده را در حفره‌های کیست مانند پانکراس شما جمع‌آوری کند. یک pseudocyst بزرگ که پاره شود می‌تواند باعث عوارضی مانند خونریزی داخلی و عفونت شود. • عفونت پانکراتیت حاد: می‌تواند پانکراس شمارا به دچار شدن به باکتری و عفونت آسیب‌پذیر کند. عفونت‌های پانکراس جدی هستند و نیاز به درمان سنگین دارند، مانند جراحی برای برداشتن بافت آلوده. • نارسایی کلیه: پانکراتیت حاد ممکن است باعث نارسایی کلیه شود که اگر نارسایی کلیه شدید و مداوم باشد، باید با دیالیز درمان شود. مشکلات تنفسی: پانکراتیت حاد می‌تواند باعث تغییرات شیمیایی در بدن شما شود که بر عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود سطح اکسیژن خون شما تا سطح خطرناکی پایین بیاید. • دیابت: آسیب به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس شما درنتیجه پانکراتیت مزمن می‌تواند به دیابت منجر شود، بیماری‌ای که بر روی بدن شما تأثیرات فراوان و مخربی را می‌گذارد. • سوءتغذیه: هر دو پانکراتیت حاد و مزمن می‌تواند باعث ایجاد پانکراس شما شود که همین امر منجر می‌شود که بدن شما به مقدار کمتری از آنزیم‌هایی که برای تجزیه و پردازش مواد مغذی از مواد غذایی که می‌خورید نیاز است را تولید کند. این امر می‌تواند به سوءتغذیه، اسهال و کاهش وزن منجر شود، حتی اگر غذاهای مشابه یا همان مقدار غذا قبل از ابتلای به این بیماری را مصرف کنید. • سرطان پانکراس: التهاب طولانی‌مدت در پانکراس شما که ناشی از پانکراتیت مزمن باشد، یک عامل خطر برای ایجاد سرطان پانکراس است.

تشخیص التهاب پانکراس

آزمایش خون: برای افزایش سطح آنزیم‌های پانکراس انجام می‌شود. تست مدفوع: در پانکراتیت مزمن برای اندازه‌گیری سطح چربی که می‌تواند اختلال در سیستم گوارش شمارا نشان دهد ( که در آن مواد مغذی را به میزان قابل‌توجهی جذب نمی‌شود). توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی‌اسکن): برای جستجوی سنگ‌های صفراوی و ارزیابی میزان التهاب لوزالمعده است. سونوگرافی شکم: برای جستجوی سنگ‌های صفراوی و التهاب لوزالمعده است. سونوگرافی و آندوسکوپی: برای جستجوی التهاب و انسداد در کانال پانکراس یا مجرای صفراوی. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): برای مشاهده ناهنجاری‌های در کیسه صفرا، پانکراس و مجراهای آن. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های دیگری را نیز مطابق با شرایط خاص شما انجام دهد.

درمان التهاب پانکراس

درمان اولیه در بیمارستان ممکن است شامل موارد زیر باشد: ناشتا بودن: شما برای چند روز در بیمارستان از خوردن غذا برای ریکاوری پانکراس خودداری خواهید کرد. هنگامی‌که التهاب در پانکراس شما کنترل می‌شود، ممکن است شروع به نوشیدن مایعات شفاف و خوردن غذاهای ملایم کنید. باگذشت زمان، می‌توانید به رژیم غذایی معمولی خود بازگردید. اگر پانکراتیت شما همچنان ادامه داشته باشد و در هنگام غذا خوردن هم درد ایجاد می‌شود، پزشک ممکن است یک لوله تغذیه‌ای را برای کمک به تغذیه در شما توصیه کند. داروهای ضد درد پانکراتیت: می‌تواند در اثر التهاب پانکراس در شما درد شدیدی ایجاد شود. گروه مراقبت‌های بهداشتی شما به شما برای کنترل درد کمک می‌کند. مایعات داخل وریدی (IV): همان‌طور که بدن شما انرژی و مایعات را برای ترمیم لوزالمعده شما اختصاص می‌دهد، ممکن است دچار بی‌آبی شود. به همین دلیل، در طی مدت اقامت در بیمارستان، مایعات اضافی را از طریق ورید دریافت خواهید کرد.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی التهاب پانکراس

نوشیدن الکل را متوقف کنید: اگر شما نتوانید از مصرف الکل جلوگیری کنید، از دکتر خود برای این منظور کمک بخواهید. پزشک شما می‌تواند به شما مشاوره دهد تا از نوشیدن جلوگیری کنید. سیگار نکشید: اگر سیگار کشیدید آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی‌کشید، استعمال آن را شروع نکنید. اگر نمی‌توانید خودتان مصرف آن را ترک کنید، از دکتر خود برای این منظور کمک بخواهید. داروها و مشاوره می‌تواند به ترک سیگار کمک کند. رژیم غذایی کم‌چرب را انتخاب کنید: یک رژیم غذایی را انتخاب کنید که مصرف چربی را در شما محدود کند و بر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، دانه‌های کامل و پروتئین تأکید کند. نوشیدن مایعات بیشتر: پانکراتیت می‌تواند باعث کم‌آبی شود، بنابراین مایعات بیشتری در طول روز بخورید. این امر ممکن است به نگه‌داشتن آب کافی در بدن شما کمک کند.

درمان التهاب پانکراس

درمان پانکراتیت حاد غیر صفراوی عبارتست از دادن استراحت کامل به لوله گوارش (نخوردن هیچ گونه غذا و مایعات)، اغلب برقراری تغذیه وریدی، بستری در بیمارستان و کنترل عفونت احتمالی. پانکراتیت حاد در ۱۰٪ موارد به درمان پاسخ نداده و کشنده‌است. معمولاً دادن مسکن و داروهای آنتی اسید ضروری است. بعد از کنترل درد و تهوع در بیمار، رژیم مصرف غذاهای زود هضم و کم چرب شروع می‌شود. وعده‌های کم حجم و متعدد قابل تحمل‌تر خواهند بود. وقتی فرد بیمار اجازه غذا خوردن یافت، ممکن است مکمل غذایی با آنزیم‌های پانکراس برای درمان اسهال چرب ضروری باشد. مصرف الکل باید قطع شود. در پانکراتیت حاد صفراوی درمان رایج، انجام فوری کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد به وسیله آندوسکوپ (ERCP) به همراه اسفنگتروتومی به وسیله آندوسکوپ (ES) و در نهایت انجام کوله‌سیستکتومی انتخابی به روش لاپاراسکوپی است. در بعضی موارد خاص سایر روش‌های درمانی همانند کله سیستکتومی از راه پوست (Percutaneous) و تخلیه و درناژ مایع تجمع یافته از راه پوست نیز انجام می‌شود. این روش می‌تواند منجر به درمان موفق بیماران گردد. مرگ و میر و عوارض همراه ناچیز هستند.

عوارض التهاب پانکراس

نکروز، کیست کاذب، آبسه پانکراس، عفونت ثانویه باکتریایی لوزالمعده، عوارض ریوی و دیابت و کمبود مزمن کلسیم از عوارض پانکراتیت می‌باشند. در موارد بروز عوارض اغلب سطح سرمی آمیلاز بالا باقی می‌ماند. پانکراتیت حاد هموراژیک نکروزان اغلب خطرناک است.

بیشتر بخوانید : پانکراس چیست ♥ سرطان لوزالمعده درمان قطعی دارد ♥ التهاب روده کوچک ♥ التهاب کبد چیستالتهاب کلیه در بارداری

سرطان ناخن

سرطان ناخن

سرطان ناخن پا ،علائم سرطان ناخن پا،سرطان ناخن،سرطان ناخن چیست،سرطان ناخن دست،سرطان ناخن ملانوم،سرطان ناخن درمان دارد،علائم سرطان ناخن،علاعم سرطان ناخن،شکل سرطان ناخن،عکس سرطان ناخن،علائم سرطان ناخن چیست،سرطان ملانوما ناخن،علائم سرطان ملانوم ناخن،علائم سرطان در ناخن،علائم سرطان پوست در ناخن،علائم سرطان روی ناخن،درمان سرطان ناخن،تصاویر سرطان ناخن

سرطان ناخن

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان ناخن و علائم آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ناخن یکی از عضو هایی است که تاثیر زیادی در زیبایی دست دارد.ناخن نیز مانند دیگر عضوهای بدن نیاز به مراقبت دارد.اگر مراقب سلامتی ناخن هایتان نباشید ممکن است سلامتی آنها به خطر بیفتد.بیشتر ما چندان توجهی به پاهای مان نمی کنیم. شاید در روز چندین بار دست ها و صورت مان را بشوییم. ولی پاها را نه. حتی اگر آن ها را آبی بزنیم به ناخن های آن معمولا توجهی نمی کنیم. در صورتی که ناخن های پا پیش آگاهی بیماری های مهمی مثل دیابت، تیروئید و بیماری های قلبی عروقی را قبل از تشدید و وخیم شدن به ما هشدار می دهند. چرا سلامت پاها را نباید دست کم بگیریم و به پا و ناخن های پا باید توجه بیشتری داشته باشیم تا بسیاری از بیماری ها را از خود دور نگه داریم.

ناخن و سرطان

در کنار کارهای منزل بسیاری از خانم ها برای خرید لباس کفش به بیرون از منزل می روند یا برای صرف شام و ناهاربه رستوران و کافی شاپ می روند عده ای هم فقط بیرون می روند تا قدم بزنند و چیزهای جدید را ببینند و سر انجام برخی دیگرهم زمانی را در آرایشگاه می گذرانند ، برخی خانم ها تصمیم به مانیکور کردن ناخن می گیرند که وقتی به آرایشگر مراجعه می کنند آرایشگر متوجه مشکلی در ناخن آنها می شود که بهتر است آن را به عنوان هشدار جدی سلامت بگوید تا ازیک مشکل جدی جلوگیری کرده باشد، مشکلی به نام تغییر رنگ روی ناخن.

علائم سرطان ناخن

کی از مهمترین علائمی که ممکن است سلامتی ناخن هایتان را بطور جدی تهدید کند خطوط تیره رنگی است که ممکن است بر روی ناخن هایتان بوجود آید. این عامل ممکن است نشان دهنده ی قارچ ,خال, ضایعات پوستی و یا سرطان سرطان ناخنباشد. گاهی این خطوط خیلی خطرناک هستند زیرا ممکن است باعث بروز سرطان شوند. سرطان ناخن را منالوها نیز می نامند.تومورهای سرطانی در همه جای بدن حتی در ناخن ها نیز ممکن است رشد کنند.این اتفاق بیشتر برای افرادی که رنج سنی آنها بیشتر از ۶۰ است به وجود خواهد آمد.اگر لکه های تیره ای را روی ناخن هایتان مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این عامل می تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است باعث بروز سرطان ناخن شود.یکی دیگر از علائم مهمی که برای ناخن ضرر دارد وجود دانه های سفید رنگ بر روی ناخن های فرد است. گاهی این مشکل می تواند بر اثر ضربه به وجود آمده باشد اما در بعضی مواقع این مشکل از دوران کودکی فرد وجود دارد. در این صورت باید فرد حتما به پزشک مراجعه نماید تا با بررسی های دقیق عامل آن مشخص شود و در صورت نیاز اقدام به درمان وی کرد. اگر شاهد بروز تغییراتی غیر معمول در ناخن هایتان شدید بهتر است هرچه زوتر به پزشک مراجعه نمایید. اگر دیدید که ناخن هایتان تیره شده اند و یا اینکه تغییر رنگ داده اند و زرد شده اند و یا دچار شکنندگی شده اند حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و مشکل را مطرح کنید تا مورد درمان قرار گیرید و سلامتی ناخن هایتان برگردد.اگر زیر ناخن پا یک خط تیره مستقیم مشاهده می کنید ممکن است ملانوما یا سرطان ناخن باشد. معمولا این خط از ریشه ناخن شروع شده و تا نوک آن می رسد. متخصص پوست و مو به راحتی با یک معاینه ساده آن را تشخیص می دهد و درمان می کند.

ناخن و تیروئید

اگر پوست پاها خشک و ناخن آن ها شکننده است و استفاده از انواع نرم کننده و مرطوب کننده ها هم تاثیر مطلوبی ندارد، ممکن است غده تیروئید دچار مشکل باشد. این غده مسوول ترشح هورمون های تنظیم کننده فشارخون، سوخت و ساز سلولی، رشد بافت ها و سیستم عصبی است. متخصصی به نام دکتر مارلین رید (Marlene Reid) در این باره می گوید : ” اگر ترک های پا با استفاده از کرم های مرطوب کننده درمان نشود، پوست پاها خشک و ناخن های پا شکننده باشد یک آزمایش خون برای بررسی هورمون های تیروئید برای بیمار تجویز می کنیم.”

ناخن و بیماری های قلبی عروقی

اگر موی روی انگشتان پا به طور ناگهانی ریخته ممکن است علت آن بیماری های قلبی عروقی است که در نتیجه عدم گردش مناسب خون می باشد. دکتر سوزان فوچس (Suzanne Fuchs) اعتقاد دارد : “باید به علائمی مثل ریزش موی مچ و انگشتان پا و پوست نازک و براق آن توجه کرد. چون ممکن است یکی از رگ های پا گرفته شده باشد و مانع از جریان گردش خون در پاها شود.” یک بررسی ساده پزشک به راحتی می تواند تشخیص دهد آیا عروق و رگ ها گرفته شده اند یا خیر و به راحتی آن را درمان کند.

ناخن و دیابت

گلوکز کنترل نشده باعث گردش ضعیف جریان خون در پاها شده و به اعصاب آن صدمه می زند و مانع از رسیدن خون به پاها می شود. اگر به هر دلیلی مثل پوشیدن یک کفش نامناسب پاها زخم می شود می تواند از علائم اولیه ابتلا به دیابت باشد. وجود علامت های دیگری مثل خواب رفتن یا بی حسی پاها این هشدار را به شما می دهد که حتما یک آزمایش خون بدهید.

ناخن و نقرس

اگر انگشت بزرگ پا متورم و دردناک شده ممکن است پیش آگهینقرس باشد. نوعی از بیماری آرتریت که بیشتر مفصل انگشت بزرگ پا را درگیر می کند. اسید اوریک موجود در غذاها به وسیله ادرار دفع می شود ولی استفاده زیاد از گوشت قرمز و الکل، که حاوی مقدار زیاد اورین (Urine) است باعث افزایش بیش از حد اسید اوره خون می شود که کلیه ها نمی توانند آن را از طریق ادرار دفع کنند. در نتیجه اوره در مفاصل پا و مچ دست جمع و باعث تورم و درد می شود. شاید استفاده از مسکن ها برای مدت کوتاهی مفید باشد ولی بهترین کار مراجعه به پزشک و حذف یا محدود کردن انواع گوشت های قرمز و الکل از برنامه غذایی است.

ناخن و عفونت جداره داخلی قلب

اگر رگه های ریز قرمز رنگ زیر ناخن های پا مشاهده می کنید ممکن است در نتیجه پاره شدن مویرگ ها در نتیجه وجود یک نوع عفونت درجداره داخلی قلب باشد. افراد مبتلا به ناراحتی های قلبی، ایدز، دیابت و سرطانی که شیمی درمانی می شوند بیشتر باید به این علائم دقت کنند. اگر این خون ریزی های کوچک را مشاهده می کنید با مراجعه به پزشک و بررسی قلب و آزمایش خون می توانید به راحتی این عفونت را قبل از صدمه زدن به قلب درمان کنید.

ناخن و سرطان ریه و بیماری های قلبی

ناخن های پهن و گرد پیش آگهی سرطان ریه و بیماری های قلبی است. اگر هم در انگشتان پا هم دست این علامت را می بینید ممکن است حتی عفونت ریه یا بیماری های روده در کار باشد. این بیماری ها مشکلاتی در گردش خون به وجود می آورد که مانع از رسیدن خون به رگ ها و مویرگ ها می شود. حتی شکل ظاهری انگشتان تغییر می کند: بزرگ و گرد و پهن می شوند. چه سابقه بیماری های قلبی عروقی یا شیمی درمانی داشته باشید چه نه حتما برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

ناخن و پسوریازیس

اگر ناخن های پا صاف نیست و تورفتگی هایی مثل چاله های ریز دارد ممکن است پسوریازیس ناخن باشد. هر چند در این بیماری علائم دیگری مثل پوست خشن و پوسته پوسته همراه با خارش وجود دارد ولی در بعضی از افراد فقط ناخن پا به این بیماری خودایمنی مبتلا می شود. به هر حال خوب است ناخن های تان را به یک پزشک نشان دهید تا در مراحل اولیه با یک تزریق ساده در صورت ابتلا به پسوریازیس ناخن مشکل برطرف شود.

ناخن و کم خونی

اگر ناخن های پا حالت انحنای طبیعی خود را از دست داده اند و مثل یک قاشق چای خوری کوچک اندکی آب روی آن ها می ماند ممکن است بیماری خود ایمنی لوپوس، کم خونی یا فقر آهن داشته باشید. این مشکل را هم با یک آزمایش خون ساده می توانید مشخص کنید تا براحتی درمان شود.

ناخن و صدمه دیدن دستگاه عصبی

اگر ناگهان شکلی از انحنا را در ناخن های پا مشاهده کردید که به نظر غیر طبیعی می رسد ممکن است در نتیجه صدمه دیدن سیستم عصبی باشد. اگر بی حسی و عدم تعادل و تحلیل ماهیچه ها را هم مشاهده کردید حتما به متخصص مراجعه کنید.

هشدار در مورد تغییر رنگ ناخن

بعضی خانمها خط های سیاهی در ناخن شان وجود دارد که بعضی از آنها می خواهند با لاک های تیره این خط های تیره را بپوشانند، ممکن است بعضی ها فکر کنند عفونت ناشی از قارچ است اماباید نسبت به تغییر ناخن هوشیار باشید مخصوصا اگر رنگ ناخن به قهوه ای ،آبی تیره و سیاه تبدیل شود.

رابطه رنگ ناخن و سرطان

اگر خط ممتد قهوه ای روی ناخن دیدیدممکن است نشانه سرطان باشد، در بسیاری از موارد تومورها زیر ناخن رشد می کنند و اگر دیدید رنگ ناخن تغییر کرده است سریعا بایدشک کنید شاید تومور خطرناکی باشد در چنین شرایطی حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. کارشناسان بیان می کنند اگر رنگ ناخن تغییر کرد یادچار خونریزی شد و بدون هیچ توقفی رشدکردبایدسریعابه پزشک مراجعه کرد چرا که اینها علائمی هشدار دهنده از بیماری های خطرناک هستند. شاید این نشانه ها چیزهای ساده ای به نظر رسد اما چنین نیست ممکن است ،هر شخصی دچاربیماری سرطان ناخن شود به همین دلیل نمی توانیم تغییرات ناخن را دست کم بگیریم وبا اشتراک گذاشتن این مطالب در فضاهای مجازی دیگران را آگاه کنید.

لکه های سیاهرنگ و سرطان

ملک زاده در خصوص لکه های سفید در ناخن گفت:سفید شدن آشکار تمامی سطح ناخن می تواند نشانه‌ای از کم خونی یا بیماری کبد محسوب شود اما پیدایش لکه های کوچک سفید رنگ خبر از بیماری یا حتی کمبود ترکیبات معدنی نمی دهد. وی خاطر نشان کرد:وجود لکه های کوچک سفید رنگ در ناخن می توانند ناشی از اشکال موضعی در تشکیل کراتین،زدایش بی رویه و شدید کوتیکول یا حتی وارد شدن ضربات مکرر به ناخن باشند. این متخصص با بیان اینکه پیدایش هرگونه لکه سیاهرنگ در ناخن را باید مهم تلقی نمود،افزود:لکه سیاهرنگی که به رغم رشد مرتب ناخن همچنان در محل خود ثابت می ماند اعم از اینکه شبیه به یک خال بوده و یا به شکل میله ای باشد،می تواند نخستین نشانه سرطان بدخیم ملانوم در نظر گرفته شود. عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: کبودی گسترده همه ناخن ها نشانه اشکال در گردش خون و نارسایی قلب است و باید در صورت بروز حتما به پزشک مراجعه نمود.

ناخن سفید

اگر ناخن ها سفید باشد و با حلقه ای از رنگ تیره احاطه شده ، می تواند نشانه ای ازمشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. در این تصویر ، شما می توانید ببینید انگشتان نیز زردی دارند که همین یکی دیگر از نشانه ای از مشکلات کبدی است.

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین علل ایجاد ناخن های زرد عفونت های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب رانده شود و ناخن ها ضخیم شده و فرو ریخته شود. در موارد نادر، ناخن های زرد می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد.

ناخن مایل به آبی

ناخن ها با رنگ مایل به آبی می توانند به معنای این باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند نشان دهنده عفونت در ریه ها ، مثل ذات الریه باشد. اندکی رنگ مایل به آبی هم ممکن است دیابت را نشان دهد.

ناخن مواج

سطح ناخن موج دار و یا حفره دار میتواند نشانه های اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد . تغییر رنگ ناخن مشترک است ؛ پوست زیر ناخن قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.پسوریازیس یک بیماری پوستی است که در ناخن شروع می شود .

ناخن های ترک خورده

خشکی ، شکنندگی ناخن ها که دائما ترک ترک شده اند با بیماری تیروئید در ارتباط است.البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد.

ناخن پف آلود

اگر پوست اطراف ناخن ، قرمز و پف کرده به نظر برسد ، به عنوان التهاب ناخن شناخته شده است و شاید در نتیجه لوپوس و یا یکی دیگر از بیماری های بافت همبند ناخن باشد.

خط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها گاهی اوقات به ملانوم ، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود.

ناخن کنده شده

گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد نشانه اضطراب است که می توانند از درمان سود ببرند. ناخن جویدن و کندن آن به اختلال وسواس ارتباط دارد.اگر شما نمی توانید اینکار را متوقف کنید حتما از یک دکتر کمک بگیرید .

بیشتر بخوانید : التهاب کنار ناخن شست پا ♥ سرطان دست چپ

سرطان شکم

سرطان شکم

سرطان شکم چیست ،سرطان روده چیست وچه علائمی دارد،علائم سرطان شکم چیست،سرطان شکم،سرطان شکم و لگن،سرطان شکمی،سرطان شکم علایم،سرطان حفره شکمی،علائم سرطان شکمی،سرطان حفره شکم،سرطان دیواره شکم،سرطان در شکم،سرطان روده و درد لگن،سرطان شکمی درمان،سرطان سارکوم شکمی،سرطان توده شکمی

سرطان شکم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان شکم صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.کولون یا روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارشی بدن می باشد. روده باریک حدود 6 متر طول دارد و بین معده و روده بزرگ قرار گرفته است. عملکرد اصلی روده باریک، هضم و جذب مواد غذایی می باشد و از انتهای معده شروع شده و به روده بزرگ ختم می شود و سپس روده بزرگ نیز از آنجا تا محل مقعد ادامه می یابد.سرطان روده بزرگ یا چنگار روده بزرگ یا سرطان کولون گونه ای سرطان است که در آن سلول های سرطانی در درون بافت روده شروع به تکثیر می کنند . سرطان روده بزرگ و راست روده اغلب به صورت چند پولیپ، یعنی توده های خوش خیم بر روی سطح داخلی راست روده، آغاز می شود.

عوامل سرطان شکم

• سن:اکثر افراد مبتلا به این بیماری سن بالای 50 سال دارند، اما ممکن است این بیماری در هر سنی اتفاق بیفتد. • رژیم غذایی :بین این بیماری و رژیم غذایی پرچربی و پرانرژی و کم فیبر و مصرف کم میوه و سبزی، رابطۀ مستقیم وجوددارد. • پولیپ ها :این بیماری به صورت رشد توده های خوش خیم در جدار روده تعریف می شود که معمولاً بعد از سن 50 سالگی شایع است. پولیپ ها شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. • سابقه بیماریهای قبلی :احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که قبلاً سرطان های روده بزرگ داشته اند و خانم هایی که مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان بوده اند بیشتر است. • انتقال وراثتی :افرادی که نزدیکانی مثل پدرو مادر و خواهر و برادرشان به این نوع از سرطان مبتلا شده اند، خصوصاً اگر زیر 50 سال بوده باشد، باید خود را تحت نظر پزشک متخصص قرار دهند . • کولیت اولسروز :در این بیماری پوشش جدار روده بزرگ دچار التهاب شده است. افراد مبتلا به این بیماری احتمال بیشتری در ابتلا به سرطان کولورکتال دارند. چاقی، مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر سایر عوامل خطر شناخته شده هستند. آسپرین برای پیشگیری پولیپ های آدنوماتوز روده بزرگ و راست روده، در افرادی با سابقه این ضایعات مؤثر است.

علائم سرطان شکم

علائم این بیماری ممکن است شبیه به سایر علائم نظیر عفونتها، تب، بواسیر و بیماری های التهابی روده باشد. از جمله نشانه هایی که مراجعه به پزشک را ضروری می کند می توان موارد زیر را نام برد: • وجود هرگونه تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع در صورتی که بیش از یک روز طول بکشد و علت آن نامعلوم باشد. • خون ریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع، چه قابل رؤیت باشد چه با انجام آزمایش معلوم شود. • دردهای قولنجی معده • استفراغ • ضعف و خستگییرقان و زردی پوست یا سفیدی چشم • حرکت درون روده • کرامپ یا گرفتگی معده • مدفوع خونی • کاهش قابل ملاحظه وزن • احساس خستگی • یبوست، دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ می باشد. • تهوع و استفراغ به چند دلیل به وجود می آید:کاهش جریان خون، درد و یبوست. • گاز معده و نفخ نیز یکی از مواردی است که می تواند به تشخیص سرطان روده بزرگ کمک نماید. احساس سنگینی و رخوت نیز از دیگر نشانه ها می باشد. سرطان، باعث کمبود خون و به دنبال آن، کم خونی ناشی از کمبود آهن می شود. به همین دلیل احساس تنبلی، سستی و … ایجاد می شود.

مراحل تشخیص سرطان شکم

رشد سرطان روده ممکن است سال ها به طول بینجامد و تشخیص به موقع آن، شانس بهبودی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. بنابراین، انجام تست های دوره ای که در متن زیر آمده اند، در افرادی که در گروه خطر قرار دارند توصیه می شود. – آزمایش دیجیتال کولون ‏‎(DRE)‎‏‏ : تنها تومورهای بزرگ و قابل لمس را آشکار می کند. – آزمایش وجود لخته خون در مدفوع:با یک پروب نوری (سیگموئیدوسکوپ) که از انتهای روده بزرگ وارد شده، هر گونه پولیپ یا موارد غیرعادی را شناسایی می کند. – آزمایش خون ‏: وجود برخی از انواع خاص پروتئین ها در خون بیمار، علامت تومور است. – پروکتوسکوپی :در این روش از طریق دستگاه های خاصی به صورت مستقیم داخل راست روده و قسمت های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطان ها، قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند، اما دردی را احساس نخواهد کرد. – کولونوسکوپی :از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد. – بیوپسی : در صورت وجود هر گونه توده در طول این قسمت ها نیاز است که بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلول های سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. – مشاوره ژنتیک ‏: تست و مشاوره ژنتیک در خانواده هایی که به صورت وراثتی احتمال ابتلا به مواردی از سرطان کولون نظیر سرطان روده غیرپولیپی ‏‎(HNPCC)‎‏ یا پولیپ غده ای خانوادگی ‏‎(FAP)‎‏ را دارند، پیشنهاد می شود. چون سرطان روده بزرگ و راست روده پنهان کار است، غربالگری راه حل ردیابی زودهنگام می باشد. در اکثر افرادی که به 50 سالگی می رسند، باید هر 10 سال یکبار آندوسکوپی روده بزرگ انجام شود.

درمان سرطان شکم

درمان سرطان روده بزرگ بسته به نوع آن، پیشرفت بیماری، مکان بیماری، سن شما، وضعیت سلامتی شما و … توسط پزشک تجویز می شود. معمول ترین شیوه های درمان سرطان کولون شامل: جراحی- در جراحی پزشک بخشی از تومر یا پولیپ را برمی دارد و یا اگر بیماری پیشرفته باشد مجبور به برداشتن کل کولون درگیر سرطان می شود. شیمی درمانی- در این درمان از دارو برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا پس از جراحی استفاده می شود. پرتو درمانی (رادیو تراپی)- از این روش برای کشتن سلول های سرطانی پس از جراحی و یا کوچک کردن تومور های کوچک قبل از جراحی استفاده می شود.

عوامل سرطان شکم (معده)

مردان دو برابر زنان – در سنین بالای 55 سال – عفونت معده با میکروب هلیکوباکتر – سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده – کشیدن سیگار ـ مصرف غذاها و گوشت دودی و نمک‌سود، کنسروها – مصرف کم میوه‌جات و سبزیجات

علائم سرطان شکم (معده)

ـ سوء هاضمه یا سوزش سردل ـ احساس درد یا ناراحتی در شکم ـ تهوع و استفراغ ـ اسهال یا یبوست ـ نفخ شدید پس از صرف غذا ـ بی‌اشتهایی ـ ضعف و خستگی ـ خونریزی به صورت استفراغ خونی یا خون در مدفوع

عوامل سرطان شکم (روده)

– سن بالای 50 سال – سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده – سابقه ابتلا به پولیپ روده بزرگ و کولیت السروز (زخم های متعدد در روده بزرگ)

علائم سرطان شکم (روده)

– تغییرات در اجابت مزاج – خون در مدفوع – اسهال، یبوست و یا احساس عدم تخلیه کامل – کاهش قطر مدفوع – ناراحتی عمومی شکم (دفع دردناک، گاز شکم، نفخ، احساس پری و یا دل درد) – کاهش وزن بدون علت – خستگی – استفراغ

عوامل سرطان شکم (مری)

– در منطقه دشت مغان تا دشت گرگان و در حاشیه بالایی دریای خزر و در کل مسیر جاده ابریشم و در حاشیه دریای مازندران سرطان مری شایع است. – در افراد بیشتر از 50 سال و در هر دو جنس ایجاد می شود، اما در مردان شایع تر است. – سیگاری‌ها، الکلی‌ها و افرادی که سابقه بیماری‌های مری دارند – ریفلکس یا بازگشت غذا و اسید معده به مری و آسیب مخاط مری عوامل مختلفی در ریفلکس دخیل‌اند از جمله: افزایش حجم معده در اثر پرخوری، مصرف الکل، دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا. – التهاب مری یا ازوفاژیت – مصرف مواد پیش‌ساز سرطان‌زا مانند نیتریت‌ها که به ماده سرطانزای نیتروزآمین تبدیل می‌شوند و به وفور در مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس وجود دارند. – مصرف روغن جامد، قند و شکر، انواع شیرینی و دسر، انواع ترشی و نوشابه گازدار و کنسرو، مصرف ماهی دودی و شور، کلم‌شور و خیارشور و سموم قارچی در سبزیجات ترش‌شده و… – مصرف نوشیدنی داغ مثل چای داغ – برخی مایعات اسیدی و قلیایی نیز به آسیب و التهاب مری کمک می‌کنند. – وراثت و جهش‌های ژنتیکی – ابتلا به سرطان‌های سر و گردن می‌تواند خطر سرطان مری را افزایش دهد. – چاقی خطر ابتلا را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. – بیماری‌هایی مانند آشالازی (اختلال حرکتی عضله مری)، مری بارت، بیماری سلیاک، سندرم هاول- اوانس و سندرم پلومر- وینسون در افزایش خطر سرطان مری نقش دارند. – ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک ویروس مولد سرطان است. – تنگی‌های ناشی از تشعشع، برخی کمبودهای ویتامینی و کمبود آهن نیز احتمال سرطان مری را افزایش می‌دهند.

علائم سرطان شکم (مری)

– کاهش وزن – احساس توده و برجستگی در گلو – بلع دردناک غذا و درد انتشار یابنده به سینه یا پشت – رگورژیتاسیون (بالا آمدن غذای هضم‌شده از معده بدون زور و فشار) – غذای هضم‌ نشده همراه با تنفس بدبو – سکسکه – استفراغ – بی‌اشتهایی – خشونت صدا – خونریزی‌های گوارشی – درد و عفونت‌های مکرر ریوی در صورتی که سرطان به خارج از مری انتشار یابد، اغلب نخست به غدد لنفاوی می‌رود. در مراحل بعدی به کبد، ریه‌ها، مغز و استخوان‌ها گسترش می‌یابد.

عوامل سرطان شکم (کبد)

– سابقه‌ هپاتیت‌ – الکلی‌ بودن‌ – مصرف‌ قرص‌های‌ ضد حاملگی‌- استفاده‌ از استروییدهای‌ آنابولیک برای‌ افزودن‌ بر حجم‌ عضلات‌ – نیمی از بیمارانی‌ که‌ سرطان‌ کبد دارند، قبلا دچار سیروز کبدی بوده‌اند. – هپاتیت‌ B یا C

علائم سرطان شکم (کبد)

– وجود یک‌ توده‌ سفت‌ در قسمت‌ بالایی‌ و در سمت‌ راست‌ شکم – کاهش‌ وزن‌ و بی‌اشتهایی‌ – ندرتاً زردی‌ چشم‌ها و پوست‌ – احساس‌ ناراحتی‌ در شکم‌ که‌ شبیه‌ حالتی‌ است‌ که‌ انگار ماهیچه‌ دچار کشیدگی‌ شده‌ باشند. – پایین‌ افتادن‌ قندخون‌ (ضعف‌، تعریق‌، گرسنگی‌، لرزش‌ و سردرد) – تب‌ – وجود مایع‌ در شکم‌ – بزرگ‌ شدن‌ طحال – مستعد شدن‌ به‌ خونریزی‌ گوارشی‌

عوامل سرطان شکم (کیسه صفرا)

– وجود سنگ و التهاب در کیسه صفرا – افراد مبتلا به باکتری بیماری حصبه (سالمونلا) و کسانی که حامل این باکتری هستند، 6 برابر سایرین در معرض ابتلا به سرطان کیسه صفرا قرار دارند. – وجود کیست صفراوی در مسیری که صفرا را از کبد و کیسه صفرا به قسمت اول روده کوچک می برد و پر از صفرا می شود. – سیگار کشیدن – مواد شیمیایی صنعتی مثل آزوتولون (ترکیبات نیتروژن دار) و ترکیبات شیمیایی مثل نیتروزآمین ها می توانند باعث ایجاد سرطان کیسه صفرا شوند. لذاکارگران کارخانجات لاستیک و فلزات بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند. – بیشتر افراد مبتلا، بالای 70 سال سن دارند. – ارث و ژنتیک – تقریبا زنان سه برابر مردان مبتلا می شوند. – پولیپ های کیسه صفرا : در این حالت، از سطح داخلی دیواره کیسه صفرا، توده ای به سمت خارج رشد می کند. – در افراد چاق یا کسانی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود. – رژیم غذایی که حاوی کربوهیدرات زیاد و فیبر کم است، احتمال ابتلا به این سرطان را زیاد می کند. – وجود عفونت ناشی از میکروب هلیکوباکتر (عامل زخم معده)

علائم سرطان شکم (کیسه صفرا)

– درد در قسمت فوقانی و سمت راست شکم – تهوع و استفراغ – پوست بدن، سفیدی چشم و بافت های مختلف بدن زرد رنگ می شوند. – بزرگ شدن کیسه صفرا – بی اشتهایی – کاهش وزن – ورم شکم – خارش شدید بدن – مدفوع سیاه قیری‌شکل

بیشتر بخوانید : سرطان کلیه ♥ سرطان سینه ♥ سرطان کبد ♥ سرطان معدهسرطان جگر

ماهی اوزون برون

ماهی اوزون برون

ماهی اوزون برون ,ماهی اوزون برون به انگلیسی,ماهی اوزون برون سرخ شده,ماهی اوزون برون به انگلیسی,ماهی اوزون برون حلال,ماهی اوزون برون پرورشی,ماهی اوزون برون قیمت,ماهی اوزون برون جیوه دارد,ماهی اوزون برون حرام,ماهی اوزون برون حرام است,ماهی اوزون برون حلال یا حرام

ماهی اوزون برون

توضیحاتی در مورد ماهی اوزون برون

اوزون‌بُرون (از ترکی و به معنی دراز دماغ)، تیریج (نام اصلی این ماهی) ماهی (استورژون sturgeon)(نام علمی: Acipenser stellatus)، یکی از گونه‌های ماهیان خاویاری است که به خاطر تولید خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد. خاویار استحصالی از آن، منبع درآمد ارزی مهمی برای کشورهای تولیدکننده‌است. تیریج نام گیلکی این ماهی است

ماهی اوزون برون

اوزون‌برون دارای بدنی کشیده و دراز است. پوزه ماهی نیز باریک و کشیده‌است. روی لب پایینی و سر ماهی نیز بریدگی به چشم می‌خورد. این ماهی دارای سیبیلک‌های کوتاه است. قسمت پهلو و پشت این نوع ماهی، به رنگ سیاه و قسمت شکم ماهی نیز رنگ روشن است. طول بدنش حداقل ۱۲۳ سانتیمتر و حداکثر به ۲۴۱ سانتیمتر می‌رسد. این ماهی دارای ۵ ردیف استخوان است و در پشت ماهی نیز ۹ تا ۱۶ استخوان وجود دارد. یکی دیگر از مشخصات ماهی اوزون‌برون وجود ۹ تا ۱۴ استخوان در ناحیه شکم است. روی بدن ماهی نیز ستاره‌های روشن دیده می‌شود. اوزون‌برون یک ماهی مهاجر است و اغلب در رودخانه‌های گرم زندگی می‌کند. زیستگاه ماهی دارای بستر ماسه‌ای، شنی و رسی است که می‌توانند به راحتی در آن حرکت کنند. این ماهی خانه خود را در ۵۰ تا ۳۰۰ متری عمق دریا می‌سازد. دمای آب نیز باید بین ۴ تا ۲۷ درجه باشد. اوزون‌برون خزر از نرم‌تنان تغذیه می‌کند. غذای این ماهی بیشتر از ۴۰ سانتی‌متر طول دارد. سگ‌ماهی و گاو ماهی غذای این ماهی است که گاهی طول آن‌ها به ۸۰ سانتیمتر می‌رسد. اوزون‌برون خزر تا یک‌ونیم متر رشد می‌کند و در ۱۲ سالگی نیز به بلوغ می‌رسد که در این سن می‌تواند تخم‌ریزی کند. این ماهی هر سال دو بار برای تولید مثل آماده می‌شود. زمان تخم‌ریزی این ماهی در دو ماه پایانی فصل بهار است و در دمای بین ۱۲ تا ۱۴ درجه تخم‌ریزی می‌کند. در هر بار تخم‌ریزی، اوزون‌برون ایرانی می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۳۳ هزار تخم تولید کند. تمامی فرایند تولید مثل این ماهی در رودخانه انجام می‌شود. 

طرز پخت ماهی اوزون برون

● مواد لازم : ▪ فیله ماهی اوزون برون: ۶۰۰گرم ▪ آب مرغ: ۲فنجان ▪ رب: ۲قاشق غذاخوری ▪ هویج: یک عدد ▪ فلفل دلمه: یک عدد ▪ آرد ذرت: نصف قاشق غذاخوری ▪ تخم​مرغ: یک عدد ▪ نمک: میزان لازم ▪ سرکه: ۲ قاشق غذاخوری ▪ آب زنجبیل تازه: یک قاشق چایخوری ▪ شکر: ۴قاشق غذاخوری ● طرزتهیه ماهی را به صورت ورقه​ای برش زده و ماهی برش خورده را به محلول آرد ذرت و تخم​مرغ آغشته می​کنیم و خوب ورز می​دهیم. سپس آن را داخل تابه که از قبل آماده کرده​ایم و روغن آن داغ شده ریخته و کمی صبر می کنیم تا پف کند. بعد از آماده شدن آن را داخل ظرف ریخته و کنار می​گذاریم. حالا مقداری آب داخل تابه ریخته صبر می​کنیم تا به جوش آید سپس هویج و فلفل دلمه​ای​های ریز شده را کمی می​جوشانیم تا نرم شود. سپس مقداری روغن، شکر، نمک، سرکه و آب زنجبیل، آب مرغ و رب را داخل روغن داغ ریخته و با کمی زنجبیل خرد شده روی حرارت ملایم خوب هم می زنیم. سپس هویج و فلفل دلمه و ماهی را به آن اضافه می​کنیم. حدود ۲دقیقه صبر می​کنیم و در آخر کمی محلول آرد ذرت به آن اضافه می​کنیم.

پرورش ماهی اوزون برون

اوزون‌برون تازه به دلیل تولید خاویار ارزش اقتصادی زیادی دارد. همچنین گوشت اوزون‌برون تازه دارای ارزش غذایی است. در صنعت تولید چسب نیز از کیشه شنای این ماهی استفاده می‌شود. ۶۰ درصد از خاویار ایران توسط این ماهی تولید می‌شود. در حال حاضر تدابیر زیادی برای حفاظت از ماهی اوزون‌برون صورت گرفته‌است. زیرا صید بیش از حد، ساخت‌وساز سد، تخریب رودخانه، آلودگی رودخانه‌ها و … موجب کاهش جمعیت این ماهی شده‌است. در ایران تلاش زیادی شده‌است تا این ماهی به صورت پرورشی تولید شود که برای اولین بار تخم اوزون‌برون از ماهی‌های پرورشی بدست آمده‌است. اوزون‌برون ایرانی با طول ۱۲۲ سانتیمتر می‌تواند تا ۱۰۷۰ گرم خاویار تولید کند. در حال حاضر در ایران، اوزون‌برون به صورت پرورشی تولید و نگهداری می‌شود و تلاش شده تا عمده خاویار از این نوع ماهی تهیه شود. در این صورت اوزون‌برون ایرانی که در رودخانه زیست می‌کند، با انقراض مواجه نمی‌شود.

خواص ماهی اوزون برون

ماهی اوزون‌برون دارای ارزش غذایی بالایی است. به‌طوری‌که دارای ۱۷٫۸ درصد پروتئین، ۹٫۵ درصد چربی و ۷۱٫۷ درصد رطوبت است. نوع اوزون‌برون پرورشی دارای ۲۱ درصد پروتئین، ۱٫۴ درصد چربی و ۷۶٫۸ درصد رطوبت است. تخم اوزون‌برون دارای ارزش غذایی و اقتصادی زیادی است. طبق تحقیقات انجام شده میزان پروتئین گوشت اوزون‌برون پرورشی نسبت به اوزون‌برون دریایی بیشتر است و میزان چربی آن کم‌تر می‌باشد. طرز تهیه اوزون‌برون متفاوت است و هرکس طبق تجربه می‌تواند یک غذای فوق‌العاده از اوزون‌برون تهیه کند. طرز تهیه اوزون‌برون را می‌توان با در نظر گرفتن علایق نسبت به ترش یا شیرین بودن آن انجام داد.

طرز تهیه ماهی اوزون برون

مواد لازم : ماهی (استخوان درشت) 500 گرم آب پیاز 3 قاشق سوپخوری آب لیمو 3قاشق سوپخوری نمک و فلفل به دلخواه زعفران دم کرده نصف یا یک قاشق چایخوری روغن مایع 2 تا3 قاشق سوپخوری فلفل دلمه ای رنگی 2 عدد لیموترش و جعفری برای تزیین طرز تهیه : ابتدا پوست ماهی را بکنید و گوشت آن را یک تکه از استخوان جدا کنید (فیله کنید). سپس گوشت را به قطعات 25 یا 30 گرمی برش بزنید. در ظرفی آب پیاز ، آب لیمو، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را مخلوط کنید و قطعات برش خورده ماهی را داخل این مواد قرار دهید و بگذارید یک ساعت در یخچال با روکش نایلونی استراحت کند تا به خوبی طعم دار شود. پس از گذشت این مدت روغن را نیز به سایر مواد اضافه کنید ، قطعات گوشت ماهی را نیز پشت و رو کنید . و یک ساعت دیگر مواد را در یخچال قرار دهید . پس از استراحت دوم یک در میان قطعات ماهی و یک تکه از فلفل دلمه ای را به سیخ بکشید و روی منقل (ترجیحاً منقل کبابی) کباب کنید. سپس تکه های ماهی را از سیخ بیرون بیاورید و آن را در ظرف مخصوص سرو بچینید و با برش هایی از فلفل دلمه ای رنگی ، لیموترش و جعفری تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه ماهی اوزون برون سرخ شده

به نقل از هایپرکلابز : مواد لازم: (برای ۴ تا ۶ نفر) ماهی اوزون برون: 400 گرم پیاز داغ: 2 قاشق سوپخوری رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق سوپخوری پیاز رنده شده: 0.5 پیمانه برنج: 4 پیمانه زعفران، زردچوبه، فلفل و نمک: به مقدار لازم طرز تهیه: ماهی اوزون برون را به صورت تکه‌های مربعی شکل خرد می‌کنیم و در مقداری روغن با حرارت ملایم همراه با زعفران، نمک، زردچوبه و ادویه تفت داده، کاملا سرخ می‌کنیم. سپس پیاز سرخ‌شده و رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کرده، چند بار همه مواد را به هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شود. دقت کنید که رب نباید سیاه رنگ شود. درون ظرف، آب می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم. هنگامی که ماهیهای تکه‌شده پخته شوند، درون قابلمه باید حدود 7 لیوان آب هنوز وجود داشته باشد. پس در این مرحله برنج را در قابلمه ریخته، مواد را هم می‌زنیم و حرارت شعله را نیز زیاد می‌کنیم تا آب جوش بیاید. در مرحله صاف کردن آب، بهتر است یک بار دیگر نیز برنج را هم بزنیم تا تمام مواد درون قابلمه کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. آن‌گاه حرارت را کم کرده و دم‌کن را روی قابلمه می‌گذاریم تا غذا دم بکشد.

انواع ماهی اوزون برون

دریای خزر از بزرگترین منابع ماهیان خاویاری از قبیل فیل‌ماهی – اوزون‌برون (درکون – چهارواش و سیترا به گویش گیلکی ستره) می‌باشد. این ماهی همچنین در دریای سیاه زیست می‌کند. حدود ۹۰درصد خاویار از دریای خزر یعنی دریاچه بزرگ ایران تأمین می‌شود

طرز تهیه ماهی اوزون برون در فر

ماهی اوزون برون ۲ کیلو آب ۱.۵ لیتر برگ بو ۳ عدد میخک ۳ عدد فلفل ۳ عدد نمک ۲ قاشق مرباخوری سرکه ۰.۲۵ ماهی را با آب و نمک و فلفلو برگ بو و سرکه و میخک میگذاریم روی آتش تا جوش آید شعله آتش را کم میکنیم و در قابلمه را محکم میبندیم و میگذاریم سنجاق جوش بپزد و آب کاملا به خورد ماهی برود از قابلمه بیرون آورده پوست آنرا غلافی در می آوریم گوشت آنرا بدون تیغ بزرگ در دیس بدلخواه خود قرار میدهیم و میگذاریم سرد بشود با مایونز سرد تزئیم میکنیم و سرو میکنیم.

ماهی اوزون برون سرخ شده

مواد لازم: ماهی ۷۵۰ گرم سس ۳ قاشق غذا خوری کره آب شده ۱/۵ قاشق غذاخوری زعفران ۱/۴ قاشق چایخوری روغن نباتی ۲ قاشق غذا خوری پیاز رنده شده ۱ عدد بزرگ نمک وفلفل به میزان لازم آب لیمو به میزان لازم طرز تهیه: ابتدا ماهی را با آبلیمو و نمک،فلفل و پیاز رنده شده خوابانده بعد زعفران دم کرده را اضافه کنید و ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کند برای لذیذ شدن . بعد سس و فلفل و کره آب شده مخلوط کنید فیله ماهی را در آن فرو کنید بعد طرف مورد نظر را چرب کنید فیله ها قرار بدید داخلش در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه قرار بدید تا طلایی شود بعد فیله ها را با زعفران و ابلیمو بروی فیله ها برس بکشید و ضمنا می توانید گریل هم کنید.

ماهی اوزون برون پرورشی

چند شهروند در شمال کشور با طرحی مبتکرانه در حیاط منزلشان اقدام به پرورش ماهی خاویاری، قزل آلا و کپور کرده‌اند. این طرح علاوه بر بازدهی و درآمدزایی مناسب، برای افراد زیادی نیز ایجاد شغل کرده است.این ماهی در گونه ماهیان در حال انقراض است و همین امر دولت ایران را برای تصمیم‌گیری جدی در این مورد واداشته‌است. دریای خزر بیش از ۹۳ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند که بهره‌برداری بیش از حد نیز به نسل ماهی‌های خاویار آسیب جدی وارد کرده‌است.گوشت اوزون‌برون تازه اغلب به صورت کبابی مصرف می‌شود که نسبت به سایر ماهی‌های خاویار قیمت مناسب‌تری دارد. با این وجود نباید به نسل این ماهی بی‌توجهی کرد. بلکه میزان صید آن باید متناسب با میزان تولید مثل باشد. به‌طوری‌که پس از چند سال شاهد کاهش تولید این ماهی نباشیم. از جمله مواردی که ایران باید به آن توجه کند، جلوگیری از صیدهای غیرمجاز اوزون‌برون ایرانی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به دریای خزر و رودخانه‌ها می‌باشد.نوع دیگری از آن اوزون‌برون پرورشی است و جهت بالا بردن ساختار تولید مثل در ماهیان خاویاری امکان تکثیر مصنوعی اوزون‌برون پرورشی به صورت پروژه انجام شد و نتایجی نیز از آن حاصل گردیده‌است.

ماهی اوزون برون حرام است

کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که شک داشته باشند که ماهی خاویار فلس دارد یا نه، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، برای مصارف غیر خوردن خرید و فروش آن اشکال ندارد. بنابراین، هر کس در این مسئله باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید.

ماهی اوزون برون حلال

مطلبی با عنوان «اوزون‌‌برون چگونه حلال شد» در صفحه شش روزنامه به چاپ رسید، که در آن محمد هاشمی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا به دیدار دکتر یدالله سحابی با امام خمینی(ره) اشاره کرد که باعث شد حرمت ماهی خاویار برداشته شده و امام آن را حلال اعلام کنند. محمد هاشمی در این مصاحبه که در «شرق» بازنشر شد، گفته بود: «یادم هست تخم خاویار قبل از انقلاب طبق نظر مراجع حرام بود؛ اوایل انقلاب، مرحوم دکتر یدالله سحابی، از رهبران نهضت آزادی، خدمت امام رسید و ثابت کرد ماهی اوزون‌برون که تخم خاویار در شکم آن است، دارای فلس یا پولک است. امام هم در پاسخ ایشان فرمودند: خوردن ماهی فلس‌دار مشکل ندارد و حلال است. امام نفرمودند اوزون‌برون فلس دارد؛ فقط گفتند مطابق فقه شیعه، خوردن ماهی فلس‌دار حلال است و دکتر سحابی که متخصص بود، مصداق آن را پیش امام آورد. از آنجا حرمت خاویار برداشته و حلال شد». در پی چاپ این مطلب، روز گذشته محمد میر‌محمد‌صادقی، معاون وقت وزیر کشاورزی در امر شیلات و مدیرعامل شرکت سهامی شیلات ایران در سال‌های ١٣۶٠-١٣۶٣، متنی را در اختیار روزنامه قرار داد که در ادامه می‌آید: با انتصاب این‌جانب به مسئولیت مذکور از سوی آقای سلامتی (وزیر وقت کشاورزی)، متوجه شدم سال‌ها است بحث حرمت و حلیت خاویار مطرح است. در سال ١٣۵٢ مرحوم آیت‌الله کمره‌ای در روزنامه‌های آن ‌زمان، حلیت آن را اعلام کرد ولی با هجمه مواجه شد و موضوع مسکوت ماند. این‌جانب با عنایت به این امر مهم و خطیر، با همکاری و پشتیبانی مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش، نماینده حضرت امام‌(ره) و امام‌جمعه وقت، ترتیب جلسه‌ای را با حضور کارشناسان شیلات، آیات و استادانی مانند مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش، مرحوم آیت‌الله ایروانی، مرحوم آیت‌الله آذری‌قمی و آیت‌الله شیخ‌جعفر؟ (احتمالا رئیس دفتر استفتائات حضرت امام)، در شیلات بندر انزلی برگزار کردیم. در جلسه مذکور پاره‌ای روحانیون کم‌مایه محلی به تحریک نماینده وقت بندر انزلی که از اعضای انجمن ضد‌بهائیت بود، سعی در ایجاد آشفتگی کردند؛ اما با نظر کلیه اعضا، ماهی اوزون‌برون و سایر ماهیان خاویاری حلال تشخیص داده شد و براساس‌آن، گزارشی مکتوب خدمت حضرت امام‌‌(ره) ارائه شد و حضرت ایشان، آن را منوط به نظر کارشناسان متعهد کردند. چند ماهی طول کشید تا نظر ایشان را درباره کارشناس متعهد بدانیم و سرانجام ایشان اظهار کردند، منظور از متعهد کسی است که به علم خیانت نکند. سرانجام در سال ۶٢ یا اوایل ۶٣، در یک برنامه تلویزیونی با خوردن یک دانه خاویار حلیت آن را اعلام کردم. د‌ر‌این‌باره رسانه‌های مختلف جهانی و داخلی مطلبی را درج کردند و در فضای عمومی طنزهای زیادی مطرح شد. متعاقب آن، پاره‌ای از مراکز قدرت با تحریک انجمنی‌ها برخلاف نظر حضرت امام‌(ره) فعال شدند که در دفاع از نظر ایشان، مجله «پاسدار اسلام» به مدیریت جناب حجت‌الاسلام رحیمیان (از اعضای محترم دفتر حضرت امام)، مقالات متعددی را در چند شماره چاپ کرد. در صورت لزوم مدارک مکتوب تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید : ماهی شیر در بارداری ♥ ماهی کیلکا چیست ♥ ماهی شوریده در بارداری

التهاب گلو

التهاب گلو،التهاب گلو بدون درد،التهاب گلو چیست،التهاب گلو در کودکان،التهاب گلو بعد از استفراغ،التهاب گلو و گوش،التهاب گلو و گرفتگی صدا،التهاب گلو با درد،التهاب گلو درد،التهاب گلو در نوزادان،عفونت گلو بدون درد،درمان التهاب گلو بدون درد،علت عفونت گلو بدون درد،التهاب لوزه بدون گلودرد،التهاب گلو چیست،علت التهاب گلو چیست،التهاب گلو نشانه چیست،دلیل التهاب گلو چیست

التهاب گلو،التهاب گلو بدون درد،التهاب گلو چیست،التهاب گلو در کودکان،التهاب گلو بعد از استفراغ

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب گلو و راه درمان و علت و عوارض این بیماری بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آنژین نوعی التهاب گلو است که علائم مختلفی دارد. برای درمان خانگی این بیماری بهتر است آب لیموترش، جوشانده‌ی آویشن، قرقره با آب نمک و غیره را امتحان کنید. در صورت بروز آنژین مهم‌ترین کار تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی بدن است. برای درمان خانگی این بیماری بهتر است آب لیموترش، جوشانده‌ی آویشن، قرقره با آب نمک و غیره را امتحان کنید. این درمان‌ها بسیار موثر است و گلودرد شما را درمان می‌کند. برای آشنایی بیشتر با درمان‌های خانگی آنژین با ما همراه باشید.

التهاب گلو و گرفتگی صدا

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند، با تنفس حرکت می کنند و هنگام حرف زدن دچار لرزش می شوند. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است. این چیز معمولا التهاب است (در اثر داد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن بر سر کودکان یا حتی آواز خواندن با صدای بلند) سرفه نیز مانند گرفتگی صدا ممکن است بر اثر پدیده رفلاکس یا برگشت اسید معده اتفاق بیفتد که در این گونه موارد بادرمان مشکل رفلاکس، سرفه نیز برطرف می شود. ورم تارهای صوتی ممکن است به دلایل گوناگونی مثل سرماخوردگی های ویروسی، عفونت گلو وسینوزیت، استفاده بیش از حد از گلو وحنجره مثل داد و فریاد کردن و صحبت کردن با صدای بلند به مدت طولانی، پدیده رفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری (در این افراد گرفتگی صدا در اول صبح بیشتر است و علاوه برآن علائم دیگری هم مثل سوزش سردل یا بدبو و بدمزه شدن صبحگاهی دهان وجود دارد)، دود سیگار، حساسیت های غذایی، دارویی یا فصلی، تغییرات یا مشکلات هورمونی و بالاخره اضطراب و استرس اتفاق بیفتد.

التهاب گلو با درد

علائم آنژین: گلو درد شدید زمان قورت دادن بزاق یا غذا، تب شدید 39-40 درجه، قرمز شدن گلو، سرفه، آب ریزش بینی، در برخی موارد غده‌ها و جوش‌های سفید رنگ در انتهای گلو از علائم آنژین محسوب می‌شوند. از آویشن به ویژه برای درمان التهاب و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود آنژین ویروسی یا باکتریایی: 80 تا 90 درصد آنژین‌ها دلیل ویروسی دارند. اما چنانچه غده‌ها و جوش‌های سفید رنگ در انتهای گلو وجود داشته باشد و فرد استفراغ کند احتمالاً دارد آنژین باکتریایی باشد و شما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. مصرف آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از حادتر شدن مشکل ضروری است. توجه داشته باشید اگر تب و درد بعد از دو روز از بین نرفت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان گلو چیست

چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید خیلی خوب است. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

درمان التهاب گلو با لیمو ترش

آب لیموترش حاوی مواد معدنی مثل منیزیم و کلسیم است و اسیدسیتریک موجود در آن خواص ضدعفونی کنندگی دارد. علاوه بر این لیموترش سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روش مصرف: هر روز آب یک یا دو لیموترش تازه را بگیرید و تا بهبود بیماری میل کنید. اگر نمی‌توانید آب لیموترش خالی را بنوشید کمی آب داغ و یک تا دو قاشق عسل به آن اضافه کنید. برای پیشگیری از بیماری‌های زمستانی نیز می‌توانید با شروع سرما هر روز مقداری آب لیموترش بنوشید. توجه داشته باشید اگر بعد از 48 ساعت هیچ تغییری در وضعیت بیماریتان حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید.

درمان التهاب گلو با آویشن

آویشن حاوی میزان قابل توجهی «تیمول» است. این ماده ضدعفونی کننده و ضدباکتری بسیار موثری است. از آویشن به ویژه برای درمان التهاب و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. روش مصرف: یک تا دو گرم آویشن خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 5 روز و هر روز سه تا چهار فنجان از این جوشانده میل کنید. می‌توانید یک تا دو قاشق چای‌خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. آویشن برای درمان گلودرد بسیار موثر است زیرا خلط‌ها را از بین می‌برد و از تکثیر باکتری‌ها پیشگیری می‌کند. با رسیدن فصل سرما برای پیشگیری از بیماری‌های زمستانی می‌توانید هر شب یک فنجان جوشانده‌ی آویشن بنوشید. توجه داشته باشید اگر بعد از 48 ساعت بهبودی در بیماریتان حاصل نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید. لیموترش سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

درمان التهاب گلو با آب نمک

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2005 انجام گرفته نشان می‌دهد که قرقره کردن با آب نمک ولرم احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی را در زمستان به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد و همچنین در صورت نیاز نیز آب نمک می‌تواند باعث درمان این عفونت‌ها شود. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه وجود ویروس باعث احتباس آب در گلو می‌شود و این مسئله باعث می‌شود گلو متورم شده و زمانی که می‌خواهید بزاقتان را قورت دهید دردهای شدیدی احساس می‌کنید. نمک التهاب مخاط را از بین می‌برد و همین امر باعث می‌شود خون راحت‌تر جریان داشته باشد و پادتن‌ها تحریک شوند. روش استفاده: نصف یک قاشق چای‌خوری نمک را در نصف فنجان آب ولرم حل کرده و قرقره کنید. هر روز سه مرتبه بعد از هر غذا این کار را تکرار کنید. می‌توانید به آب نمکتان آب لیموترش نیز اضافه کنید. بعد از 48 ساعت اگر گلودردتان بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

علت گلو درد و التهاب گلو

التهاب گلو که به آن اصطلاحاً فارنژیت گفته می‌شود و نیز تورم لوزه‌ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلودرد توصیف می‌شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری وصل می‌کند. لوزه‌ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونتها کمک می‌کند. تورم و التهاب لوزه‌ها در کودکان بسیار شایع‌تر می‌باشد زیرا لوزه‌های آنها بزرگتر می‌باشد. لوزه‌ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچکتر می‌گردند. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها می‌توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شوند.التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها معمولاً بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. سایر علل آن عبارتند از: عفونتهای باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی و عفونتهای قارچی مثل کاندیدیازیس. سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می‌تواند در بزرگسالان باعث التهاب گلو شود.

علائم التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها چیست

التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها دارای علائم شبیه به هم هستند که این علایم در عرض ۱۲ ساعت بدتر می‌شوند و شامل وارد زیر هستند: گلودرد- مشکل شدن بلع و قورت دادن- درد در گوش که ممکن است با عمل قورت دادن بدتر شود -بزرگ شدن غده لنفاوی در گردن. در موارد شدید، گلو و یا لوزه‌ها ممکن است به قدری ورم نمایند که اشکال در نفس کشیدن به تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می‌شود که به آن اصطلاحاً آبسه اطراف لوزه‌ها می‌گویند. به ندرت اگر التهاب گلو و یا التهاب لوزه بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود، بیماری کلیه به نام گلومرولونفریت ممکن است چند هفته بعد بروز نماید.

نحوه درمان التهاب گلو و التهاب لوزه‌ها

چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه‌ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می‌یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از ۴۸ ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی‌بیوتیک یا تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت بیهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه‌ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم. التهاب لوزه‌ها به ندرت در بزرگسالان عود می‌کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

بیشتر بخوانید : گلودرد در دوران حاملگی ♥ التهاب پروستات در جوانان ♥ التهاب گوش میانی سرگیجه ♥ التهاب تیروئید و بارداری

عفونت ریه

عفونت ریه

عفونت ریه ,عفونت ریه ها,عفونت ریه در سالمندان,عفونت ریه در کودکان,عفونت ریه طب سنتی,عفونت ریه در عکس رادیولوژی,عفونت ریه به انگلیسی,عفونت ریه در افراد مسن,عفونت ریه ویکی پدیا,عفونت ریه در نوزادان,عفونت ریه ها,عفونت های ریه,عفونت های ریوی,عفونت های ریوی

عفونت ریه

توضیحاتی در مورد عفونت ریه

عفونت‌ها چطور سراغتان می‌آید؟ عفونت‌ها به چند طریق وارد بدن می‌شوند، برخی آنها در بافت‌های بدنی وجود دارند اما منتظر فرصت هستند که با ضعف سیستم ایمنی بدن، این فرصت را به‌دست ‌آورند و به طرق مختلف خود را نمایان ‌کنند. اما برخی عفونت‌ها از طریق پوست وارد بدن می‌شوند. به‌عنوان مثال با یک ضربه یا یک خراش از محیط وارد بافت بدن فرد می‌شوند.

علائم عفونت ریه

عفونت ریه همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرفه‌های شدید همراه با مخاطی به‌رنگ سبز یا زرد؛ خس‌خس سینه و تنگی نفس؛ درد و ناراحتی در سینه؛ درجه‌ی تب بالا (بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد)؛ سردرد؛ درد در ماهیچه‌ها؛ خستگی.

درمان عفونت ریه

دکتر داروساز می‌تواند در زمینه‌ی عفونت ریه به شما کمک کند. داروسازان می‌توانند با پیشنهاد داروهای ضدانعقاد، به از بین‌ بردن مخاط موجود در شش‌ها کمک کنند. وقتی خلط از بین برود، سرفه‌ کردن تسهیل خواهد شد. وقتی با سرفه‌ کردن خلط و مخاط از سینه خارج بشود، عفونت ریه بهبود می‌یابد. مثلا اگر علت عفونت شما ویروسی باشد، ویروسی مانند ویروس برونشیت، بعد از چند هفته‌ حال‌تان خوب خواهد شد و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. اگر علت عفونت ریه شما میکروبی است، مثلا سینه‌پهلو یا ذات‌الریه کرده‌اید، باید با نظارت پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و دوره‌ی درمان را حتی با وجود بهبودی کامل سپری کنید. یادتان باشد که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط برای درمان عفونت ریه‌ی میکروبی به‌کار می‌آیند. برای درمان عفونت‌های دیگر مانند عفونت ویروسی، برونشیت یا آنفولانزا نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

درمان گیاهی عفونت ریه

بادرنجبویه گیاهی است که می‌توان به‌عنوان یک دمکرده برای پاک‌سازی بدن از میکروب استفاده کرد. این گیاه قادر است اکثر عفونت‌های بدنی را از‌بین ببرد، حتی گاهی اوقات شما خبر ندارید که در بدن‌تان چه می‌گذرد، اما اگر در هوایی آلوده یا در محیطی قرار گرفته بودید که ممکن است میکروب یا ویروس به شما انتقال پیدا کند؛ در این مواقع توصیه می‌شود 40‌گرم بادرنجبویه را به مدت 15‌دقیقه به‌همراه آب جوش بگذارید تا دم بکشد و سپس آن را بنوشید تا عفونت‌های احتمالی از‌بین بروند. برای تاثیرگذاری بهتر این دمنوش توصیه می‌شود روزی سه‌بار در روز به اندازه یک فنجان نوشیده شود.5. اکالیپتوس برای عفونت‌های مجاری تنفسی اولین پیشنهاد یا گیاهی که اکثر افراد از آن یاد می‌کنند، برگ اکالیپتوس است که بیشتر به‌صورت بخور از آن استفاده می‌شود. درصورتی که علاوه بر بخور این برگ‌، توصیه می‌شود هر وقت به مشکل عفونت‌های مجاری تنفسی دچار شدید 50گرم برگ این گیاه را با یک لیتر آب دم کنید و بعد از 10‌دقیقه دم کشیدن روزی سه تا چهار بار به مقدار یک فنجان از این گیاه را بنوشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند بخور این گیاه در اولویت است در‌صورتی که اگر سینوزیت یا ریه‌های‌تان چرکی شده‌اند، بهتر است در کنار بخور دم کرده برگ اکالیپتوس را هم فراموش نکنید.

عفونت ریه

هنگامی که نفس می کشید، ریه ها اکسیژن هوا را به جریان خون می رسانند. سلول های بدن برای انجام فعالیت های خود، به اکسیژن نیاز دارند. افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی هستند، به سختی نفس می کشند. بیماری های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، آنفلوانزا، ذات الریه، سل، سرطان ریه و … .

آنتی بیوتیک برای عفونت ریه

یک ریه چرک کرده است که باعث متورم شدن کیسه‌های کوچک هوایی در ریه‌ها می‌شود، در این وضعیت کیسه‌های هوایی انباشته از مایعات و عفونت شده و نخستین چیزی که رخ می‌دهد سرفه‌های همراه با خلط و چرک است، اما تب، لرز و تنگی نفس نیز در پی این علائم بوجود می‌آید. انواع متعددی از باکتری‌، ویروس‌ و قارچ‌ها می‌توانند عامل شروع کننده پنومونی در افراد باشند. بیماری پنومونی را بسته به شدت و علت بیماری می‌توان یک بیماری خفیف، شدید و یا حتی تهدید کننده زندگی در نظر گرفت. عفونت ریه معمولاً در نوزادان، کودکان و افراد مسن‌تر از 65 سال و همچنین افرادی که به مشکلاتی نظیر ضعف سیستم ایمنی بدن دچار هستند، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود، اما خوشبختانه آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی جدید قادر به درمان انواع پنومونی خواهند بود.قوی ترین آنتی بیوتیک ریه : معمولا افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند یا کودکان،نوزادان و افراد بالای ۶۵ سال ، از خطر بیشتری در مبتلا شدن به عفونت ریه هستند ولی خوشبختانه امروه داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک های قوی برای درمان آن وجود دارد که می تواند بسیار موثر باشد. زمانی که پنومونی یک ریه چرک می کند سبب می شود که کیسه های کوچک هوایی که در ریه ها هستند متورم گردند و در چنین حالتی کیسه های هوایی از مایعات و عفونت پر می شوند و اولین چیزی که در این شرایط برای شخص رخ میدهد سرفه های است که همراه با خلط و چرک می باشد ولی پس از آن تب، لرز و تنگی نفس نیز ایجاد می شود.عامل آغاز کننده بنومونی در افراد مختلف است که می توان به عنوان ویروس ها،قارچ ها و باکتری ها اشاره کرد.این بیماری می توان به صورت خفیف یا شدید باشد که به شدت و علت بیماری بستگی داشته است.

برای عفونت ریه چه بخوریم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. خیلی از سوپ‌های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد. مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینی آن بسیار مهم است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن آب است. اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

نشانه های عفونت ریه

 دستگاه تنفسی به دو بخش تقسیم می شود: فوقانی و تحتانی. اگر عفونت در هر کدام از این دو بخش رخ دهد، به نام همان بخش خوانده می شود. دستگاه تنفسی فوقانی شامل بینی، حلق، حنجره و نای می باشد. دستگاه تنفسی تحتانی شامل ریه ها و اجزای آنهاست. ریه تشکیل شده از برونش، برونشیول ها و آلوئول ها.آسپیراسیون ریوی (یا به اختصار آسپیراسیون) بمعنی ورود هرنوع مایع، ترشحات مانند بزاق دهان، خلط و جسم صُلب توسط دم ریوی به درون مجرای تنفسی تعریف می گردد. این مواد می توانند شامل شیر مادر درهنگام تغذیه نوزاد، استفراغ در فرد بیهوش، آب در فرد غرق شده و یا یک شیء کوچک (مثل دانه عدس) باشند که به درون سیستم تنفسی مکیده شوند. آسپیراسیون بخودی خود خطر مرگ را بدنبال ندارد بلکه پیامد آن در درجه اول خفگی ناشی از نبود و یا کمبود اکسیژن (هیپوکسی) و در درجه دوم عفونتهای ریوی(پنومونی) تهدید کننده است.

درمان عفونت ریه در کودکان

اگر شما مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، پس با دکترتان مشورت کنید، اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماندند، احتمالا کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شوند، هر چند که اگه شما پی بردید که کودک شما بیش از حد معمولی درد می کشد، با دکترتان مشورت کنید، اگر فهمیدید که کودک شما علائم زیر را دارد سریعا و بدون درنگ با دکترتان تماس بگیرید: • اشتهای کودک به شدت کاهش می یابد وکمتر از نصف مصرف معمولی غذا و شیر در طول ۴۸ می خورد • کودک نشانه های از دفع زیاد آب را نشان می دهد(مانند عرق کردن شدید) • خواب آلودگی و بی حالی هنگام عفونت سینه در کودکان دیده می شود. • خشکی مداوم در سرفه مرطوب گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، مراقب این علائم تنفسی باشید و اگر این علائم را دارد بلافاصله او را به بیمارستان ببرید: • کودک به سختی نفس می کشد • سوراخ های بینی کودک بزرگ شده بود • اگر ناخن های کودک آبی شدند به علت کمبود اکسیژن • اگر کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد • اگر تنفس کودک قطع می شود یا نفس های عمیق و سخت می کشد

عفونت ریه ها

به التهاب بافت ریه که یک یا دو طرف قفسه سینه را درگیر می کند و معمولا در اثر عفونت ایجاد می شود، پنومونی یا عفونت ریه گفته می شود. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن، خطرناک است. ریه ممکن است در اثر ارگانیسمهای مختلفی شامل ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد شود. علاوه بر عفونت ها، ممکن است در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی نیز التهاب ریه ایجاد شود. در موارد نادری ممکن است التهاب ریه در اثر استشاق مواد حساسیت زا ایجاد شود. ممکن است مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیطهای دیگر وجود دارند باعث ایجاد التهاب در بافت ریه شود. مثلا در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار غلات کپک زده ممکن است التهاب ریه روی دهد. عفونت ریه بیماری شایعی است و در سال یک درصد افراد بالغ را گرفتار می کند و هرساله برخی از این افراد می میرند. این بیماری به خصوص در افراد مسن و کودکان کم سن خطرناک است. علت ایجاد عفونت ریه در نیمی از موارد باکتریها هستند. در بیشتر موارد نوعی استرپتوکوک مسئول عفونت باکتریایی ریه است.

عفونت ریه در سالمندان

بیماری های دوران سالمندی متفاوت تر و متنوع تر از دوران جوانی است و یکی از بیماری هایی که در سالمندان نسبتا رایج است، بیماری های ریوی در سنین بالاست. از سوی دیگر و از آنجا که این روزها زیاد صحبت از تزریق واکسن آنفلوآنزا می شود، بی مناسبت ندیدم که به انواع شایع بیماری های ریوی در سالمندان اشاره کنم و یادآور شوم که یکی از راه های کم کردن شانس ابتلا به این بیماری ها، تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا است.√ کم تحرکی: دراز کشیدن زیاد و بی تحرکی، باعث می شود ترشحات در ریه تجمع پیدا کند و این مسئله باعث بالا رفتن شانس عفونت دستگاه تنفس می شود. √ سیگار: سالمندانی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به عفونت های ریوی هستند. √ دمانس یا آلزایمر: در این افراد سطح هوشیاری پایین است. ممکن است داروهای خواب آور هم برای بیمار تجویز شود، در نتیجه اختلال در بلع در بیماران مشاهده می شود که احتمال برگشت محتویات حلق و دهان آغشته به میکروب را به مجاری ریوی بالا می برد. √ مصرف برخی از داروها: از داروهایی استفاده می کنند که باعث خشکی دهان و بزاق می شود. بعضی از داروها مانند داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی با کاهش ترشح بزاق و توقف ویروس ها در مجاری تنفسی، زمینه را برای ابتلا به عفونت های ریوی مهیا می کنند.

عفونت ریه در کودکان

عفونت های سینه معمولاً به دلیل باکتری یا ویروس ها اتفاق می افتند، التهاب ریه به علت میکروب های گیاهی و ورم نایژه به خاطر یک ویروس اتفاق می افتد. بعضی اوقات، عفونت های قارچی ممکن است به عفونت های سینه منجر شود. عفونت سینه همواره می تواند خود را به شکل التهاب ریه یا ورم نایژه نشان دهد، التهاب ریه بر روی کیسه های هوا زمانی که ورم نایژه غشای مخاطی لوله های نایژه را ملتهب می کند، تاثیر می گذارد.عفونت سینه در کودکان معمولاً با سرماخوردگی شروع می شوند که به تدریج به سرماخورگی هاد و سرفه تبدیل می شود. نشانه های اصلی عفونت سینه در کودکان شامل: گرفتگی یا آب ریزش بینی، تب، کاهش اشتها و سرفه خشک می باشد که بعد از گذشت چند روز علائم بدتر می شوند و ممکن است منجر به سرفه مداوم، مشکل در تنفس، افزایش ضربان قلب و بی حسی کامل شود. بنابراین چنانچه کودک دچار علایمی همچون نشانه هایی از دفع زیاد آب مانند عرق کردن شدید، خواب آلودگی و بی حالی و خشکی مداوم در سرفه مرطوب شد، باید بلافاصله نزد پزشک مراجعه کرد. گونه های شدید ورم نایژه می تواند باعث بروز مشکل در تنفس شود، از این رو اگر کودک به سختی نفس می کشد، سوراخ های بینی کودک بزرگ شده، ناخن های کودک به علت کمبود اکسیژن آبی شدند، کودک سریع تر از ۶۰ بار در دقیقه نفس می کشد و یا نفس های عمیق و سخت می کشد، بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید. اگر مطمئن نیستید که کودک شما از یک سرماخوردگی ساده رنج می برد یا از عفونت سینه، با دکتر مشورت کنید. اگر علائم سرماخوردگی یا سرفه پایدار ماند، احتمالاً کودک از یک عفونت سینه شدید یا ورم نایژه رنج می برد، البته در بیشتر موارد، علائم ورم نایژه با گذشت زمان بهتر می شود.

عفونت ریه در افراد مسن

سالمندان بیشتر از جوانان در معرض خطر عفونت های ریوی هستند و مهم ترین دلیل آن هم ضعف سیستم ایمنی در افراد پس از میانسالی است. به طور طبیعی انسان ها بعد از 50 سالگی دچار ضعف سیستم ایمنی می شوند و هر چه سن افزایش می یابد عوارض این ضعف با شدت بیشتری نمایان می شود.یکی از عوارضی که ضعف سیستم ایمنی روی بدن دارد، افزایش احتمال ابتلا به عفونت در سالمندی است. البته عفونت های ریوی در هر سنی خطرناک هستند ولی در سالمندان این خطر بیشتر است. عفونت ریوی همچنان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر افراد میانسال است. بنابراین بهترین راه برای کاهش مرگ و میر سالمندان در اثر بیماری، شناخت مواردی است که احتمال عفونت ریه را در سالمندان بالا می برد تا با جلوگیری از آنها بتوان احتمال را به حداقل رساند.

عفونت ریه طب سنتی

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: استفاده از دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش آویشن، سیاوشان، بابونه جزء دمنوش‌هایی است که به عنوان آنتی بیوتیک خوب برای درمان عفونت‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. خدادوست با تأکید بر اینکه برای درمان بیماری در کنار طب رایج باید از ظرفیت‌های طب سنتی هم استفاده شود گفت: بخور بابونه، آویشن، اسطوخودوس به پاکسازی ریه کمک می‌کند که لازم است بیمار قبل از اجرای توصیه‌های طب سنتی حتماً با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بخوانید : سرطان ریه درمان دارد؟ ♥ ذات الریه در کودکان ♥ آبسه ریه در کودکان ♥ عفونت قارچی واژن در کودکان ♥ عفونت ادراری در کودکان دختر